C1000-ondernemers krijgen ongelijk van rechter | RetailDetail

C1000-ondernemers krijgen ongelijk van rechter

C1000-ondernemers krijgen ongelijk van rechter

De groep C1000-ondernemers die naar de rechtbank waren getrokken om meer inzicht te krijgen in de afspraken tussen Albert Heijn en Jumbo over de verkoop van enkele winkels, hebben geen gelijk gekregen van de rechter.

Gevoelige informatie

25 ondernemers van C1000 hadden een kortgeding aangespannen tegen Albert Heijn en Jumbo. Inzet was het recht om de onderlinge afspraken tussen Ahold en Jumbo te mogen inzien. Die vraag werd nu afgewezen door de rechter, omdat de documenten volgens hem gevoelige bedrijfsinformatie kunnen bevatten.

 

De ondernemers wilden die documenten inkijken, omdat de omzet van eerder omgebouwde filialen van C1000 (naar Albert Heijn) flink was gedaald. De omzet was ook lager dan Albert Heijn de ondernemers had voorgespiegeld. Daarom wilden de overige ondernemers te weten komen wat hun rechtspositie is, moesten ze besluiten om niet om te bouwen naar Albert Heijn, maar over te gaan naar een andere formule. C1000 houdt immers op te bestaan in 2015.

 

"Dwangpositie"

De documenten die de ondernemers wilden inzien waren die rond de overgang van de huurrechten van Jumbo – dat oorspronkelijk de filialen overnam – naar Albert Heijn, en alle documenten rond de deal tussen Albert Heijn en Jumbo. Ze kregen geen toegang tot de documenten rond de huurrechten, omdat die volgens de rechter niet eenzijdig mogen worden aangepast en de ondernemers er dus vanuit kunnen gaan dat de huidige huurovereenkomsten nog geldig zijn. Voor de overige documenten besloot hij dat de documenten gevoelige informatie kunnen bevatten.

 

De rechter beseft wel dat de ondernemers zich in een moeilijke situatie bevinden. "De C1000-franchisenemers over wier ondernemingen het ging, zijn vooraf in het verhaal duidelijk niet voorgekomen. Alleszins begrijpelijk is dat zij zich in een dwangpositie gemanoeuvreerd voelen en niet ten volle tevreden zijn met de bezweringen achteraf van de zijde van Jumbo en Ahold dat er in goed overleg oplossingen moeten worden gevonden", zegt hij in zijn besluit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.