C1000-winkeliers willen extra geld van AH

C1000-winkeliers willen extra geld van AH

De omzetten van de eerste reeks naar Albert Heijn omgebouwde C1000-winkels blijven tegenvallen. Winkeliers die nog op de ombouwlijst staan eisen extra geld van de marktleider om financiële problemen af te wenden.

C1000-uitbaters willen niet naar AH

Op basis van de huidige overgangsregeling zullen heel wat C1000-ondernemers de overstap naar AH niet maken, zo blijkt uit een bijeenkomst deze week op het hoofdkantoor van C1000. "Ik schat dat minstens de helft het niet doet, als Albert Heijn niet beweegt", zo citeert Distrifood een ingewijde. De C1000-ondernemers hebben om extra geld gevraagd nu de omzetten tegenvallen bij de collega’s die de transfer naar de marktleider al hebben gemaakt.

 

Veel meer dan de helft van de overstappers zou de door Albert Heijn afgegeven omzetprognose niet halen. Ondernemers zijn op basis van die prognoses echter verplichtingen aangegaan waar ze nu moeilijker of soms zelfs niet aan kunnen voldoen. Daarom wordt een beroep gedaan op de verplichtingen van Albert Heijn als franchisegever.

 

Albert Heijn neemt maatregelen

AH erkent de problemen en stelt dat er maatregelen zijn genomen, waaronder extra acties om de omzetmotor op gang te helpen. Of de marktleider ook van plan is extra bij te gaan dragen, is vooralsnog niet duidelijk. De keten zelf wil alleen maar kwijt in gesprek te zijn met zowel de stuurgroep die de overgang begeleid als met individuele ondernemers. "We hebben er alle vertrouwen in dat die onderhandelingen zullen leiden tot een bevredigende uitkomst", zegt een woordvoerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top