C1000-winkeliers willen extra geld van AH

C1000-winkeliers willen extra geld van AH

De omzetten van de eerste reeks naar Albert Heijn omgebouwde C1000-winkels blijven tegenvallen. Winkeliers die nog op de ombouwlijst staan eisen extra geld van de marktleider om financiële problemen af te wenden.

C1000-uitbaters willen niet naar AH

Op basis van de huidige overgangsregeling zullen heel wat C1000-ondernemers de overstap naar AH niet maken, zo blijkt uit een bijeenkomst deze week op het hoofdkantoor van C1000. "Ik schat dat minstens de helft het niet doet, als Albert Heijn niet beweegt", zo citeert Distrifood een ingewijde. De C1000-ondernemers hebben om extra geld gevraagd nu de omzetten tegenvallen bij de collega’s die de transfer naar de marktleider al hebben gemaakt.

 

Veel meer dan de helft van de overstappers zou de door Albert Heijn afgegeven omzetprognose niet halen. Ondernemers zijn op basis van die prognoses echter verplichtingen aangegaan waar ze nu moeilijker of soms zelfs niet aan kunnen voldoen. Daarom wordt een beroep gedaan op de verplichtingen van Albert Heijn als franchisegever.

 

Albert Heijn neemt maatregelen

AH erkent de problemen en stelt dat er maatregelen zijn genomen, waaronder extra acties om de omzetmotor op gang te helpen. Of de marktleider ook van plan is extra bij te gaan dragen, is vooralsnog niet duidelijk. De keten zelf wil alleen maar kwijt in gesprek te zijn met zowel de stuurgroep die de overgang begeleid als met individuele ondernemers. "We hebben er alle vertrouwen in dat die onderhandelingen zullen leiden tot een bevredigende uitkomst", zegt een woordvoerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top