Callebaut ontwikkelt chocolade 3D-printer | RetailDetail

Callebaut ontwikkelt 3D-printer voor chocolade

Callebaut ontwikkelt 3D-printer voor chocolade

Chocoladeproducent Callebaut werkt samen met de Nederlandse start-up byFlow aan een 3D-printer voor chocolade. Met die printer moet het voor het eerst mogelijk worden om echte Belgische chocolade te printen.

Innovatie

“De machine zal de chocolatier nooit volledig vervangen, maar biedt wel een grote meerwaarde”, zegt Frederic Janssens van Callebaut. Momenteel kost de printer 2.800 euro, maar de bedoeling is dat de prijs van de printer daalt door de commercialisering van het apparaat. “De techniek van 3D-printing is een nieuwe stap in de meer dan honderd jaar oude en traditionele verwerkingsmethodes van chocolade. Het betekent een geweldige boost voor de toekomst van het chocoladeambacht”, vervolgt Janssens.

 

Callebaut wil vooral aan scholieren tonen dat ook in de ambachtelijke sector van chocolatier nog ruimte is voor innovatie. Binnenkort zullen scholen bij een bezoek aan het Chocolate Academy Centre van Callebaut kennis kunnen maken met de 3D-printer. “Het zijn de scholieren, de chocolatiers van morgen, die dat ambacht mee zullen vormen. Via onze exclusieve preview aan de scholen willen we hun creativiteit prikkelen”, aldus de merkmanager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.