"Capri-Sun is geen drankje voor kinderen" | RetailDetail

"Capri-Sun is geen drankje voor kinderen"

"Capri-Sun is geen drankje voor kinderen"
Capri-Sun

Voedselwaakhond Foodwatch France heeft aan Coca-Cola European Partners gevraagd om de marketing rond het drankje Capri-Sun niet langer op kinderen te richten. Volgens de organisatie is het drankje immers helemaal niet gezond voor kinderen. 

Te zoet

Hoewel het in supermarkten vaak te vinden is bij de fruitsappen, bevat het maar 12% vruchtensap en wel 19 gram suiker. “Capri-Sun is zoeter dan een Fanta”, aldus Foodwatch France. “De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om reclame voor kinderen te bannen wanneer producten te zoet zijn of toegevoegde suikers bevatten. Dat is het geval bij Capri-Sun Multivitamine.”

 

In Europa, en dus ook in Frankrijk, België en Nederland, is Coca-Cola European Partners verantwoordelijk voor de marketing van de producten van de frisdrankproducent. Dat gaf als reactie dat het volgens de richtlijnen van de Europese Unie geen campagnes voert die gericht zijn op kinderen die jonger dan 12 jaar zijn.

 

Foodwatch spreekt dat tegen en zegt dat het gebruik van tekenfilmfiguren op de verpakking, de evenementen die worden gesponsord en de manier waarop er gecommuniceerd wordt duidelijk gericht zijn op kleine kinderen. Het heeft daarom ook een petitie opgezet om de werkwijze van Coca-Cola European Partners aan te klagen.

 

Nieuwe verpakking

Ondertussen zeggen ze bij Coca-Cola ook verbaasd te zijn over de harde woorden van Foodwatch, aangezien het dit jaar een ‘transparante dialoog’ heeft gevoerd met de organisatie. Het voegde er aan toe dat de hoeveelheid suiker duidelijk wordt getoond op de verpakking en dat de tekenfilmfiguurtjes binnenkort verdwijnen. Na de zomer krijgt Capri-Sun een volledig nieuwe verpakking.

 

Een onderzoek van consumentenorganisatie BUEC toonde onlangs nog aan dat tekenfilmfiguurtjes vooral worden gebruikt om ongezonde producten te promoten. Ze bekeek daarvoor ongeveer 100 producten uit 13 landen, en slechts éénmaal werd een tekenfilmfiguur gebruikt om groenten of fruit te promoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.