Carlsberg ziet omzet afnemen | RetailDetail

Carlsberg ziet omzet afnemen

Carlsberg ziet omzet afnemen

De Deense brouwer Carlsberg zag zijn omzet in het eerste halfjaar met bijna 4% zakken tot 31,243 miljard kroon of zowat 4,2 miljard euro. Toch konden de Denen hun nettowinst met een kwart opdrijven.

Verkocht volume loopt terug

De brouwerijgroep, die geleid wordt door de Nederlander Cees ’t Hart, moest zich in de eerste zes maanden tevreden stellen met een kleiner verkocht volume. In het eerste semester van 2015 verkocht Carlsberg nog voor 70,9 miljoen hectoliter, nu was dat nog 70,0 miljoen hectoliter. De terugloop werd voornamelijk veroorzaakt door lagere verkopen in het Verenigd Koninkrijk, Finland, Polen en China. Daar kwam in het tweede kwartaal nog een negatieve volumeontwikkeling in Oost-Europa bij.

 

De daling van het verkochte volume kon niettemin worden gecompenseerd door een verbetering van de productmix, waarbij de omzet per hectoliter met 5% toenam en er op die manier toch een autonome groei van 4% kon worden voorgelegd. Die werd echter weer onderuit gehaald door tegenzittende wisselkoersevoluties in de meeste markten zoals Oost-Europa, Groot-Brittannië, Noorwegen en China.

 

Toch kon het bedrijf uiteindelijk een hogere nettowinst realiseren. Het onderste cijfer in de boekhouding steeg immers van 1,495 miljard kroon (200 miljoen euro) tot 1,867 miljard kroon (250 miljoen euro), onder meer door enkele eenmalige opbrengsten.

 

Op schema met actieplannen

Carlsberg zegt bovendien dat het op schema zit met zijn belangrijkste regionale actieplannen. Zo steeg de operationele marge in West-Europa tot 12,1%, onder meer door een betere prijsmix. In Azië zorgde een betere prijsmix dan weer voor een organische toename van de verkopen met 4%, ondanks een terugval in volume in China. In Oost-Europa kon ondanks tegenvallende verkopen toch 8% organische groei in omzet worden opgetekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.