Carlsberg ziet omzet afnemen | RetailDetail

Carlsberg ziet omzet afnemen

Carlsberg ziet omzet afnemen

De Deense brouwer Carlsberg zag zijn omzet in het eerste halfjaar met bijna 4% zakken tot 31,243 miljard kroon of zowat 4,2 miljard euro. Toch konden de Denen hun nettowinst met een kwart opdrijven.

Verkocht volume loopt terug

De brouwerijgroep, die geleid wordt door de Nederlander Cees ’t Hart, moest zich in de eerste zes maanden tevreden stellen met een kleiner verkocht volume. In het eerste semester van 2015 verkocht Carlsberg nog voor 70,9 miljoen hectoliter, nu was dat nog 70,0 miljoen hectoliter. De terugloop werd voornamelijk veroorzaakt door lagere verkopen in het Verenigd Koninkrijk, Finland, Polen en China. Daar kwam in het tweede kwartaal nog een negatieve volumeontwikkeling in Oost-Europa bij.

 

De daling van het verkochte volume kon niettemin worden gecompenseerd door een verbetering van de productmix, waarbij de omzet per hectoliter met 5% toenam en er op die manier toch een autonome groei van 4% kon worden voorgelegd. Die werd echter weer onderuit gehaald door tegenzittende wisselkoersevoluties in de meeste markten zoals Oost-Europa, Groot-Brittannië, Noorwegen en China.

 

Toch kon het bedrijf uiteindelijk een hogere nettowinst realiseren. Het onderste cijfer in de boekhouding steeg immers van 1,495 miljard kroon (200 miljoen euro) tot 1,867 miljard kroon (250 miljoen euro), onder meer door enkele eenmalige opbrengsten.

 

Op schema met actieplannen

Carlsberg zegt bovendien dat het op schema zit met zijn belangrijkste regionale actieplannen. Zo steeg de operationele marge in West-Europa tot 12,1%, onder meer door een betere prijsmix. In Azië zorgde een betere prijsmix dan weer voor een organische toename van de verkopen met 4%, ondanks een terugval in volume in China. In Oost-Europa kon ondanks tegenvallende verkopen toch 8% organische groei in omzet worden opgetekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.