Carrefour: “Markt is nog niet verzadigd” | RetailDetail

Carrefour: “Markt is nog niet verzadigd”

Carrefour: “Markt is nog niet verzadigd”

Volgens François-Melchior de Polignac, CEO van Carrefour België, is er wel degelijk nog ruimte voor het nieuwe Easy-concept van het supermarktbedrijf. Daarmee spreekt hij een studie tegen die zegt dat de Belgische markt verzadigd is.

Honderden vestigingen Easy-concept

“De markt is dicht, maar niet verzadigd. Er is nog ruimte”, zegt De Polignac in een interview met L’Echo. Daarmee spreekt hij een studie van CRISP (Centrum voor socio-politiek onderzoek en informatie) tegen, dat stelt dat de Belgische markt voor supermarkten stilaan volledig volzet is.

 

Carrefour zet dan ook door met zijn plan om met Easy een volledig nieuwe keten uit te bouwen. Dit jaar moeten er al zeven filialen openen en uiteindelijk moeten er over heel België honderden vestigingen komen. Dit jaar gaat de groep alles samen zeventien nieuwe winkels openen, waarmee het in totaal op 771 supermarkten komt.

 

Moeilijk jaar

De Pollignac spreekt ook van een moeilijk jaar. In de eerste negen maanden van het boekjaar steeg de omzet met slechts 0,4% naar 3,2 miljard euro. Die quasi stabiele omzet was dan ook het gevolg van een aantal moeilijke factoren: zo was er het weer dat de verkoop in textiel en tuin beïnvloedde en zorgde de accijnsverhoging voor een daling van de verkoop van drank. Daarnaast waren er doorheen het jaar meerdere periodes waarin de verkoopvolumes van consumentenproducten daalden. “Dat hadden we niet meer meegemaakt sinds 2008”, aldus de topman.

 

Toch wil Carrefour niet meegaan in wat De Pollignac zelf “het spel van Ahold Delhaize” noemt. Een aantal fabrikanten stelden immers dat die tijdens onderhandelingen onredelijke dingen hadden geëist. Toch wil ook Carrefour zijn winstgevendheid behouden, zonder daarmee de klant te treffen. Daarom probeert het ook te vermijden dat fabrikanten hun prijzen doen stijgen.

 

“We proberen uit te leggen dat, tenzij de grondstoffenprijzen opeens beginnen te klimmen, dit niet gerechtvaardigd is en dat noch zij, noch wij er belang bij hebben dat de prijs stijgt aan de kassa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.