Carrefour België wil volgend jaar weer groeien

Geoffroy Gersdorff, Carrefour Belgium

Hoewel het Carrefour momenteel niet voor de wind gaat op de ‘extreem moeilijke’ Belgische markt, gelooft topman Geoffroy Gersdorff dat de retailer al vrij snel weer met groei kan aanknopen. De hypermarkten worden kleiner, maar verdwijnen niet.

 

Efficiëntere organisatie

De moeilijkheden van Carrefour in België zijn niet nieuw: de vergelijkbare omzet blijft al jaren dalen en de retailer sluit ook winkels waar de concurrentie te groot is, zoals recent onder meer in Genk, Kuringen, Pelt en Wijnegem. Toch kan Carrefour hier opnieuw groeien, wellicht vanaf volgend jaar al, zegt secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff in een interview met De Tijd.

 

De topman geeft toe dat Carrefour niet goed bezig was de afgelopen jaren, maar de markt is dan ook "extreem, extreem moeilijk". De omzetdaling is volgens hem deels te wijten aan het feit dat het herstelplan nog niet volledig is doorgevoerd, en verbetering moet onder andere komen van een efficiëntere organisatie: "Vroeger waren onze hypermarkten, supermarkten (Carrefour Market) en buurtwinkels (Carrefour Express) bijna elkaars concurrenten. Ze hadden elk hun directeur. Nu is er één voor de drie formules. We hadden drie marketingteams. Nu één. Er is meer samenwerking", zegt hij. Ook heronderhandelde de retailer zijn contracten met producenten en toeleveranciers.

 

"Het beste voor iedereen bereikbaar maken"

Hoewel waarnemers voorspellen dat er op termijn geen toekomst is voor de grote hypermarkten, gelooft de secretaris-generaal nog wel in dat winkelconcept. "Als we ons werk goed doen, zullen onze veertig hypermarkten er ook op lange termijn nog zijn. Al worden ze kleiner. We willen winkelruimte onderverhuren aan externe partners, zoals de apotheekketen Medi-Market." De hypermarkten verkopen nu minder non-food, maar meer verse voeding en biovoeding.

 

Carrefour wil zich gaan onderscheiden met exclusieve en modieuze producten, maar verlaagt ook de prijzen: "We willen het beste voor iedereen bereikbaar maken. Dus ook de prijs is belangrijk. Je moet niet kiezen tussen of prijs of kwaliteit. Het voorbije jaar hebben we de prijs van 2.000 artikelen verlaagd." Daarnaast blijft de retailer kleinere supermarkten en buurtwinkels openen, tot dertig per jaar: "Er zijn nog plaatsen in België waar we nog niet voldoende vertegenwoordigd zijn." Op de cruciale vraag of Carrefour in België blijft, antwoordt hij: "Vandaag zijn we hier een van de belangrijkste spelers. Het is evident dat we in België een goede toekomst hebben."