Carrefour blijft groeien

Carrefour blijft groeien

Carrefour blijft groeien

Donderdag publiceerde Carrefour beter dan verwachte halfjaarresultaten. Ondanks ongunstige omstandigheden ligt de groep op koers om de jaardoelstellingen te halen. In België loopt het moeilijk.

 

Slechte weersomstandigheden

De netto omzet van 36,289 miljard euro ligt boven de verwachtingen van de analisten. Het is weliswaar een daling met -3,8%, maar bij gelijke wisselkoersen stijgt de omzet met 2,2% en de organische groei zonder benzineverkoop en kalendereffecten bedraagt 2,9%.


Het slechte weer speelde Carrefour parten in Europa dit voorjaar. In Frankrijk was er daardoor een lichte omzetdaling, maar de operationele marge bleef stabiel (1,8%). De andere Europese landen deden beter met een vergelijkbare groei van 2,2%.

 

In België steeg de halfjaaromzet lichtjes met 0,4% tot 2,132 miljard euro. De organische groei echter was negatief (-0,1%). Met name het tweede kwartaal bleek moeilijk voor Carrefour in België (-0,5%).  In groeimarkten – vooral Latijns-Amerika en Taiwan – was er wel een sterke omzetstijging.  

 

Moderniseringsplan

De goede resultaten zijn een opsteker voor het ambitieuze moderniseringsplan van CEO Georges Plassat. Ze zijn volgens Carrefour het gevolg van investeringen in het kader van een multiformaat- en omnichannelstrategie: naast kleine en grote winkelopeningen worden in alle landen digitale kanalen verder ontwikkeld.

 

In Frankrijk zit het overgenomen Rue du Commerce voor het eerst in de cijfers. De ombouw van de DIA-winkels zit op schema en moet eind dit jaar volledig afgerond zijn. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.