Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk
Shutterstock

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Groei voor online

Zowel de hypermarkten als de supermarkten van de groep verloren terrein op hun thuismarkt. De gemiddelde korf daalde bij de hypermarkten, terwijl de supermarkten minder klanten over de vloer kregen.

 

Eén van de grote winnaars in Frankrijk was E.Leclerc: de klanten van de keten besteedden meer, zowel in de winkels als in de afhaalpunten. Ook Intermarché ging vooruit, dankzij hogere bestedingen en een hogere frequentie. De harddiscounters deden het ook al goed in Frankrijk: Aldi en Lidl trokken meer kopers aan en wonnen elk zes basispunten. Auchan verloor dan weer marktaandeel ondanks een flink hoger advertentiebudget.  

 

Algemeen groeiden de bestedingen bij onze zuiderburen met 2,2% in november. De hypermarkten gingen achteruit, terwijl supermarkten en e-commerce terrein wonnen. Online is in food nu al goed voor een marktaandeel van 6,1%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top