Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk | RetailDetail

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk
Shutterstock

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Groei voor online

Zowel de hypermarkten als de supermarkten van de groep verloren terrein op hun thuismarkt. De gemiddelde korf daalde bij de hypermarkten, terwijl de supermarkten minder klanten over de vloer kregen.

 

Eén van de grote winnaars in Frankrijk was E.Leclerc: de klanten van de keten besteedden meer, zowel in de winkels als in de afhaalpunten. Ook Intermarché ging vooruit, dankzij hogere bestedingen en een hogere frequentie. De harddiscounters deden het ook al goed in Frankrijk: Aldi en Lidl trokken meer kopers aan en wonnen elk zes basispunten. Auchan verloor dan weer marktaandeel ondanks een flink hoger advertentiebudget.  

 

Algemeen groeiden de bestedingen bij onze zuiderburen met 2,2% in november. De hypermarkten gingen achteruit, terwijl supermarkten en e-commerce terrein wonnen. Online is in food nu al goed voor een marktaandeel van 6,1%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.