Carrefour brengt transparante kip uit de blockchain | RetailDetail

Carrefour brengt "transparante kip" uit de blockchain

Carrefour brengt "transparante kip" uit de blockchain

Consumenten kunnen voortaan alles te weten komen over de kip op hun bord, want alles over de herkomst van de huismerkkip van Carrefour valt vanaf nu te lezen op het etiket. Dankzij de blockchain-technologie. 

 

Het parcours van de kip in kaart

Wie bezorgd is over wat de kip uit Auvergne met het kwaliteitslabel van Carrefour heeft meegemaakt voor ze in de supermarkt terechtkwam, kan dat voortaan heel precies nagaan: op het etiket van de kip staat alles te lezen, van waar ze gekweekt is over wat ze te eten kreeg tot waar en wanneer ze werd geslacht. Elke schakel in de toevoerketen (kweker, verwerker, slachter, ...) moet van Carrefour immers zijn informatie registreren in een onvervalsbare en beveiligde databank, de blockchain. Het verschil tussen een klassieke databank en de blockchain is dat de informatie in een blockchain niet centraal wordt bewaard en men geen toegang heeft tot alle data. Carrefour noch een van de schakels kan met andere woorden zelf ingrijpen.

 

Al die informatie wordt nu wel toegankelijk gemaakt voor consumenten, die op het etiket een QR-code vinden waarmee ze toegang krijgen tot het hele parcours van het product. In het geval van de Auvergne-kip van Carrefour, waarvan de retailer elk jaar een miljoen stuks verkoopt, zal de consument onder meer zien waar en hoe ze werd gefokt, dat ze gevoed werd met graan en Frans sojavoeder en dat ze (als alles goed gaat) geen antibiotica toegediend kregen.

 

Nog acht blockchain-producten in 2018

Door te werken met een blockchain-systeem wil Carrefour tonen dat het 100% eerlijk en transparant is, want het heeft zelf ook geen toegang tot de gegevens en kan dus niks verstoppen. Kreeg de kip antibiotica of genetisch gemodificeerde voeding? Het wordt allemaal geregistreerd in de blockchain.

 

In de loop van dit jaar worden nog acht producten met een dankzij blockchain traceerbare keten gelanceerd. Het gaat dan om vrije-uitloopeieren, tomaten zonder pesticiden, Noorse zalm, rundergehakt, verse melk van koeien die minstens zes maanden per jaar buiten mogen, kaas, sinaasappels en seizoenhoning. Op langere termijn wil Carrefour het merendeel van zijn honderdtal toevoerketens en 18.000 producenten met blockchain laten werken.

 

Stap in transformatieplan Carrefour 2022

Voor Carrefour is de start met blockchain-technologie al een belangrijke stap in het transformatieplan Carrefour 2022. “De voordelen van blockchain voor de voedingsketen zijn talrijk”, aldus de retailer in een persbericht. In het buitenland wordt al vaker gebruik gemaakt van blockchain-technologie om de herkomst en duurzaamheid van producten te traceren.

 

Het initiatief beantwoordt volgens de supermarktgroep aan de groeiende behoefte aan transparantie van consumenten, terwijl het de producenten toelaat om hun productie en hun knowhow in de verf te zetten. De formule laat het dan weer toe om met alle partners een beveiligde databank te delen en klanten versterkte voedselveiligheid te kunnen garanderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.