Carrefour Easy gaat voor snel en vers | RetailDetail

Carrefour Easy gaat voor snel en vers

Carrefour Easy gaat voor snel en vers
Foto's Pat Verbruggen

Vorig jaar lanceerde Carrefour in ons land een vierde winkelformule naast Market, Express en Hyper: Easy situeert zich qua formaat en aanbod tussen een Market en een Express. Werner Verhoeven mocht in Battel (bij Mechelen) als testwinkel fungeren.

Maatje tussenin

Na zijn studies werkte Verhoeven vijf jaar voor de Carrefour Hypermarkten. Hij had daarvoor wel al wat in benzinestations geholpen, maar toen hij de (toen nog) GB Contact in 2010 met zijn vrouw overnam, startte zijn retailervaring op de winkelvloer pas echt. "We hebben er onmiddellijk een Carrefour Market van gemaakt, twee maanden nadat de winkel op 1 april 2010 was opengegaan."


Met 793 m² – Verhoeven is graag precies – was de Market wat aan de kleine kant om de folder helemaal vlot te kunnen volgen. "Er waren steeds wat te veel referenties om te volgen en ik moest voortdurend aan Carrefour melden dat ik telkens heel wat vers in de vuilnisbak moest gooien. Het heeft Carrefour wellicht aan het denken gezet en het maakte ons alleszins tot een interessante kandidaat voor een pilootproject."


Opnieuw op 1 april, deze keer in 2016, ging de testfase met de Easy Carrefour van Battel van start. "Dit is een echte wijkwinkel. Er is nog een Carrefour in Mechelen, maar de onze ligt in het gehucht Battel, dat wat op zichzelf functioneert. Die locatie bepaalt mee, samen met de winkeloppervlakte, dat dit een typische Easy is." Daar willen we het fijne van weten en dus gaan we met de trotse uitbater op verkenningstocht in zijn winkel.

 

Groenten en fruit

"Als er voldoende passage is, kun je met zo'n 800 m² wel een Market blijven," licht Verhoeven toe, "maar onze lokale inplanting in een woonwijk neigt dan weer meer richting een Express-buurtsuper. Alle referenties volgen lukte gewoon niet. Een Express is dan weer meer iets voor in steden of met bedrijven in de buurt, zonder parking en met een assortiment van snackjes, broodjes, drankjes, meer voor een 'on the go'-consumptie."

 

In een Easy-winkel ligt de nadruk ook wel op snel, maar toch vooral op vers. "Meer nog dan een Market zijn wij een echte versspecialist," getuigt Verhoeven gedreven. "Groenten en fruit is de sterkste afdeling in onze winkel. Iemand gaat naar de veilingen voor mij en signaleert opportuniteiten, waarmee we ons kunnen onderscheiden. Ik zorg ook voor een vlotte rotatie in functie van de seizoenen, zodat de klant bij ons altijd wat nieuws vindt."

 

Verhoeven wil er als eerste bij zijn als de Belgische asperges, aardbeien of bloemkolen er zijn. "Terwijl de centrale van Carrefour Marokkaanse wraktomaten en Spaanse trostomaten had, boden wij de hele winter Belgische tomaten aan. Die zijn wel wat duurder, maar de klanten vinden het top en komen er enthousiast op af. Kleine loten opkopen op de veiling is voor de Carrefour-centrale niet mogelijk. Ik kan er een mooie prijs mee maken en snel laten roteren."

 

Hoge of lage rekken?

Naast vers heeft zo'n Easy toch nog een behoorlijk ruim assortiment, zo blijkt. "Dat wilde ik zeker behouden," voert Verhoeven aan. "We zijn ook op zondag open en op die dag zijn we echt wel meer dan een buurtwinkel. Ik was bang dat heel wat trouwe shoppers zouden afhaken, als we de droge voeding te zeer zouden beperken. Het is op het randje van het Easy-concept, maar Carrefour is er toch in meegegaan."

 

Normaal staat de droge voeding in een Easy op lage meubels, zodat je van overal in de winkel een goed overzicht hebt. Verhoeven heeft er evenwel op aangedrongen om hoge rekken te mogen behouden. "Ik wilde niet te veel referenties schrappen." Of hij niet toch in het concept had moeten blijven door voor lage meubels te kiezen? " Spijt heb ik er zeker niet van. Het is altijd nog bijstuurbaar, maar constant remodellen is ook niet goed."

 

Het grootste verschil tegenover zijn Market-tijd ervaart Verhoeven misschien wel in de tijd die hij beschikbaar heeft om echt met de winkel bezig te zijn. "In vers realiseer ik mooie cijfers, wat voordien niet mogelijk was, omdat je veel meer energie moet steken in bezig zijn met administratie, opvolging van promoties, bestellingen, planning... Dat valt nu grotendeels weg en dus kan ik mijn aandacht meer richten op mijn groenten- en fruitafdeling."

 

Lokale verankering

Lokale producten zijn tegenwoordig sowieso een paradepaardje bij Carrefour, maar Verhoeven legt er zich ook echt op toe. "Als zelfstandige kun je keuzes maken en accenten leggen," zegt hij. "We hebben koffie uit de streek, fruitsappen, groenten en fruit, en natuurlijk Carolus-bier. Eerstdaags komt een producent van pralines zijn product voorstellen om het via onze winkel te verkopen. Ik heb daar wel oren naar."

 

Verhoeven wil alert inspelen op wat er om hem heen en rond zijn winkel beweegt: zo wil hij het Leests Plateau nieuw leven proberen in te blazen. "Dat platform bestaat nu niet meer, maar de mensen die het deden, zijn er natuurlijk nog wel. Ik wil met hen gaan samenwerken rond een lokale verankering voor groenten en fruit – bijvoorbeeld aardappelen van om de hoek – en zo het initiatief trachten te herlanceren."

 

Werken vanuit een lokale verankering: dat weten de mensen best wel te appreciëren. "Ik houd me bewust bezig met wat er om de winkel heen gebeurt: het plaatselijke verenigingsleven, de Chiro, het oudercomité van de school waar mijn zoon naartoe gaat... Dat op zich is al goede reclame, maar ook een aparte uitstalling van Belgische groenten en fruit – met een tricolore vlagje erbij – geeft extra aantrekkingskracht."

 

Verse producten en scherpe prijzen

Zoals de naam suggereert, biedt Easy voornamelijk verse producten aan die men dagelijks, snel en eenvoudig in de winkel koopt. Met zijn unieke concept beantwoordt Carrefour de vraag van de consument naar scherpe lokale promoties en aantrekkelijke prijzen voor producten die hij voor dagelijks gebruik nodig heeft.

 

Easy-winkels hebben 400-800 m² commerciële oppervlakte: daarmee past Easy perfect tussen de depannage- en passagewinkels Express (60-400 m²) en de Market-supermarkten (800-2000 m²). Met de Hypermarkten Carrefour erbij is Carrefour de enige winkelketen in België met vier enseignes, die bovendien elke winkelgrootte tussen 60 en 12.000 m² invult.
 

(foto's: Pat Verbruggen)

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.