Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai | RetailDetail

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai
Shutterstock.com

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.


Betalen met WeChat Pay

Het lijkt erop dat Carrefour in China de achtervolging inzet op Alibaba. Samen met z’n partner Tencent opende de Franse retailer zopas in Shanghai een eerste hoogtechnologische supermarkt die in veel aspecten doet denken aan de geconnecteerde Hema supermarkten van de grote Chinese concurrent. De winkel kreeg de naam ‘Carrefour, Le Marché’ en is ongeveer 4.000 m² groot. Net als die Hema verkooppunten biedt hij een gratis leverdienst in de buurt voor online bestellingen en een open keuken waar klanten producten uit de versafdeling kunnen laten bereiden en ter plaatse consumeren. Maar de blikvanger is de betaaloplossing.
 

Bij de inkom van de winkel kunnen shoppers via gezichtsherkenning een Carrefour-account aanmaken en koppelen aan hun profiel op WeChat, een sociaal netwerk dat vergelijkbaar is met Facebook en dat al meer dan één miljard gebruikers heeft in China. Vervolgens kunnen ze in de winkel zelf hun boodschappen scannen met hun smartphone. Aan de kassa volstaat een gelaatsscan om de betaling te valideren met de mobiele WeChat Pay toepassing.

 

Meer winkels op komst

In een land waar je haast letterlijk alles kan doen met je smartphone, moet je de rol van de fysieke winkel herdefiniëren, vind Thierry Garnier, directeur van Carrefour China. “De winkel moet een ontmoetingsplaats worden, waar men een leuke tijd komt doorbrengen”, verklaart hij aan Le Monde.  Hij ziet China als een retaillaboratorium waar Carrefour in de nabije toekomst nog meer innoverende toepassingen zal lanceren.
 

Carrefour ondervindt al jaren moeilijkheden op de Chinese markt en overwoog zelfs de verkoop van z’n Chinese poot. Topman Alexandre Bompard koos echter voor een andere optie en kondigde begin dit jaar het partnership aan met Tencent. Le Marché is het eerste tastbare resultaat van de samenwerking. Na de opening in Shanghai willen de partners nog twee Le Marché winkels openen in Shenzen.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.