Carrefour en Walmart zetten verdere stappen met blockchain

Met behulp van blockchaintechnologie willen de foodretailers de voedselketen transparanter en efficiënter maken. In België introduceert Carrefour nog dit jaar de QR-code op varkens- en kippenvlees.

 

Voedselverspilling tegengaan

Na een testperiode van 18 maanden maakt IBM zijn blockchainoplossing Food Trust wereldwijd beschikbaar. Die maakt meer traceerbaarheid, transparantie en efficiëntie mogelijk in de voedselketen. Op dit moment zijn er al meer dan drie miljoen voedingsproducten verkocht die volledig traceerbaar zijn via de toepassing, en dat aantal neemt nog toe. Door de wereldwijde beschikbaarheid kunnen retailers vanaf nu wereldwijd in enkele seconden de oorsprong van hun producten nagaan, in plaats van in dagen.

 

Oorspronkelijk werd IBM Food Trust ontwikkeld om bezorgdheden rond voedselveiligheid weg te nemen en terugroepacties te vereenvoudigen. Sindsdien is de tool geëvolueerd naar een manier om de voedselketen te optimaliseren met aandacht voor de oorsprong, de versheid van producten, en de afname van voedselverspilling. Blockchaintechnologie stelt de verschillende partijen in de voedselketen – van telers tot leveranciers tot retailers – in staat om informatie over de oorsprong, verwerking en verzending van voedingsmiddelen op een gecontroleerde manier te delen.

 

Ook in België

Onder andere Carrefour zal de oplossing gebruiken om een nog betere kwaliteit te bieden aan zijn klanten. In België lanceerde de retailer eerder dit jaar al de ‘transparante kip’, maar tegen het einde van dit jaar zal het bedrijf het blockchainsysteem ook lanceren voor varkensvlees.  De QR-code die op het vlees vermeld wordt, kan door consumenten gebruikt worden om te volgen welke keten het vlees op hun bord doorlopen heeft. Dat initiatief kadert in de uitrol van de Act for Food engagementen van de retailer.

 

Ook het pilootprogramma dat IBM met Walmart had lopen, wordt uitgebreid: de Amerikaanse keten heeft de eis gesteld dat een groot deel van zijn groenteleveranciers tegen uiterlijk september volgend jaar deel wordt van het IBM Food Trust netwerk om de veld-tot-vork tracering te garanderen.