Carrefour exporteert Bio-concept naar Spanje

Carrefour exporteert Bio-concept naar Spanje

Het lijkt erop dat Carrefour haar biologische winkelconcept ook internationaal wil uitrollen. De eerste Spaanse Carrefour Bio-winkel opende vorige week in het centrum van Madrid.

Groot potentieel

De winkel, gelegen aan de Calle Velarde in het Madrileense winkelhart, is 140 m² groot en verkoopt 1.800 referenties onder het eigen merk Carrefour Bio, maar ook onder andere biologische merken. Daarnaast verkoopt de winkel ook ecologische verzorgings- en onderhoudsproducten, onder andere van het huismerk Carrefour Eco Planet. Er is een ruim aanbod veganistische en glutenvrije producten, een bulkafdeling voor granen, peulvruchten en noten (quinoa, havermout, couscous…) en een aanbod ‘on the go’ met sandwiches en drinks.

 

Door naast het bio-assortiment in de hyper- en supermarkten ook eigen bio-winkels te openen, wil de retailer biologische voeding democratiseren en meer klanten bereiken. Volgens Stéphane Olivier, directeur van huismerken bij Carrefour Spanje, is het potentieel voor de bio-winkelformule op de Spaanse markt groot. In 2015 groeide de omzet van biologische voeding in Spanje met meer dan 24% tot bijna 1,5 miljard euro. De besteding per persoon bedraagt jaarlijks 32 euro.

 

In Frankrijk opende Carrefour de afgelopen jaren al een vijftiental biologische speciaalzaken, maar het doel is zelfs om veertig vestigingen tegen het einde van 2018. Spanje is het eerste land buiten Frankrijk waar Carrefour Bio zich vestigt. Er openen zeker meer verkooppunten van het concept: na een tweede winkel in Madrid staat ook Barcelona op het lijstje.