Carrefour krijgt tik op beurs na zwakke resultaten | RetailDetail

Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten

Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten
Shutterstock

Het aandeel van Carrefour heeft op de Franse beurs een tik gekregen van 13%, nadat het supermarktbedrijf gisteren zwakke resultaten presenteerde. De Fransen zien niet meteen verbetering en gaan dus hun organisatie aanpakken.

Organisatie vereenvoudigen

Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour, broedt op een heus transformatieplan, dat tegen het einde van dit jaar moet worden voorgelegd. Zo wil hij vooral dat Carrefour echt omnichannel wordt en dat de digitale transformatie versneld wordt, vernam het Franse Les Echos. Hij wil ook dat de hypermarkten hervormd worden, om de strijd met e-commerce aan te gaan. Ook moet de organisatie van Carrefour zelf vereenvoudigd worden, zodat er sneller kan gereageerd worden op veranderingen in de markt.

 

Die veranderingen zullen er in alle landen komen waar Carrefour aanwezig is, en niet enkel in Frankrijk. Daardoor moeten tevens de synergiën tussen de verschillende landen en de verschillende formules verbeterd worden.

 

Lage winstmarges

Uit de laatste cijfers van Carrefour bleek vooral dat het supermarktbedrijf problemen heeft met de winstgevendheid. De omzet steeg dan wel met 6,2% ten opzichte van een jaar eerder, maar de operationele marge daalde tot 1,6%, vooral vanwege prijsdruk in Frankrijk en sterke verliezen in Argentinië. Het verbeteren van die marges is dan ook de belangrijkste taak van het nieuwe management. Voor de rest van het jaar wordt er alvast weinig verbetering verwacht. Zo zou de omzet stijgen met 2 tot 4%, wat minder is dan het eerder vooropgestelde 3 tot 5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.