Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten

Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten

Het aandeel van Carrefour heeft op de Franse beurs een tik gekregen van 13%, nadat het supermarktbedrijf gisteren zwakke resultaten presenteerde. De Fransen zien niet meteen verbetering en gaan dus hun organisatie aanpakken.

Organisatie vereenvoudigen

Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour, broedt op een heus transformatieplan, dat tegen het einde van dit jaar moet worden voorgelegd. Zo wil hij vooral dat Carrefour echt omnichannel wordt en dat de digitale transformatie versneld wordt, vernam het Franse Les Echos. Hij wil ook dat de hypermarkten hervormd worden, om de strijd met e-commerce aan te gaan. Ook moet de organisatie van Carrefour zelf vereenvoudigd worden, zodat er sneller kan gereageerd worden op veranderingen in de markt.

 

Die veranderingen zullen er in alle landen komen waar Carrefour aanwezig is, en niet enkel in Frankrijk. Daardoor moeten tevens de synergiën tussen de verschillende landen en de verschillende formules verbeterd worden.

 

Lage winstmarges

Uit de laatste cijfers van Carrefour bleek vooral dat het supermarktbedrijf problemen heeft met de winstgevendheid. De omzet steeg dan wel met 6,2% ten opzichte van een jaar eerder, maar de operationele marge daalde tot 1,6%, vooral vanwege prijsdruk in Frankrijk en sterke verliezen in Argentinië. Het verbeteren van die marges is dan ook de belangrijkste taak van het nieuwe management. Voor de rest van het jaar wordt er alvast weinig verbetering verwacht. Zo zou de omzet stijgen met 2 tot 4%, wat minder is dan het eerder vooropgestelde 3 tot 5%.