Carrefour geeft door corona getroffen streekproducten grotere afzetmarkt

Carrefour geeft door corona getroffen streekproducten grotere afzetmarkt
Foto Carrefour

Omdat lokale producenten hun verkoop beperkt zien door de maatregelen tegen het coronavirus, zet Carrefour België de deuren van zijn winkels nog wijder voor hen open: streekproducten vinden voortaan afzet in het hele land.

 

Steun in de rug

In principe werken Carrefour-winkels voor hun afdeling streekproducten samen met boerderijen binnen een straal van 40 kilometer rond de winkel; het aanbod verschilt dan ook per winkel. Omwille van de coronacrisis heeft de retailer nu echter beslist om deze regel op te heffen: de winkels kunnen nu samenwerken met producenten uit heel België. Dat is een belangrijke steun in de rug voor de lokale leveranciers, want door de coronamaatregelen is hun afzetmarkt beperkt, nu horecazaken en markten zijn gesloten.

 

In het hele land vinden klanten bij Carrefour nu bijvoorbeeld bloem van de Moulins de Statte uit Hoei, eieren van Rollie uit Kortrijk, zuivelproducten van La Ferme du Tambourin uit Rebecq en snoepjes van Confisierie Pascaline uit Tubeke. Deze producenten krijgen zo toegang tot een veel grotere afzetmarkt. "Dat we kwalitatief hoogstaande eieren produceren was tot op heden slechts bekend in West-Vlaanderen en een klein gebied bij Gent", getuigt Dirk Kekenbosch van Rollie. "Voor ons is een markt open gegaan, waarbij we de consument uit onze grootsteden ook kunnen winnen voor het betere product van lokale bodem."

 

Al sinds 2012 zet Carrefour in België sterk in op samenwerking met lokale producenten: intussen gaat het al om meer dan 10.000 streekproducten van 728 producenten in heel het land. Het concept werkt volgens de principes van de korte keten: winkeldirecteurs sluiten rechtstreeks akkoorden met lokale producenten, zonder tussenkomst van de aankoopcentrale van Carrefour, en de producenten leveren rechtstreeks.