Carrefour geeft meer details over transformatieplan | RetailDetail

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

Carrefour geeft meer details over transformatieplan
Foto: Carrefour Zemst

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

 

“Geen fundamenteel probleem”

Carrefour heeft “geen fundamenteel probleem” op de Belgische markt, benadrukken secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff en operationeel directeur Hilde Decadt in een interview aan De Standaard afgelopen weekend. Met de Express-buurtwinkels en de Market-supermarkten gaat het goed en de hypermarkten lijden vooral door de impact van e-commerce op de non-food afdelingen. Het nieuwe transformatieplan is dan ook geen reddingsplan, wel een veranderingsplan. Het focust daarom op de hypermarkten en de hoofdzetel.
 

De hypermarkten zullen hun non-food aanbod verkleinen, maar niet opgeven. Seizoensartikelen bijvoorbeeld blijven succesvol. Mogelijk wordt een deel van de winkeloppervlakte aan externe partners uitbesteed. In de grote steden wil Carrefour z’n voedingsexpertise beter uitspelen, met meer ruimte voor biologische en lokale producten, en voor consumptie ter plaatse. Wel zullen de medewerkers in de hypermarkten polyvalenter moeten worden. Carrefour is vandaag nog de enige retailer waar winkelmedewerkers exclusief één taak uitvoeren. Dat moeten er minstens twee worden, maar op vraag van de vakbonden zal die stap enkel op vrijwillige basis worden gezet. Over de contracten moet nog worden onderhandeld.
 

De retailer zal voorts sterker inzetten op digitalisering. Meer dan 100.000 mensen hebben de smartphone-app gedownload. Alle Express-winkels worden binnenkort afhaal- en retourpunten voor e-commerce bestellingen, met inbegrip van non-food artikelen. Ook thuislevering en Drive afhaalpunten blijven belangrijk in de digitale projecten van Carrefour. Een Roemeens concept waarbij consumenten elkaars boodschappen thuis bezorgen, wil de keten binnenkort in België introduceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.