Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten | RetailDetail

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten
Foto: Lux Blue / Shutterstock.com

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

 

Mogelijk nog deze zomer sluitingen

Carrefour wilde 273 ex-winkels van de Spaanse discountketen Dia op Frans grondgebied van de hand doen, maar heeft voor slechts 46 vestigingen biedingen gekregen van geïnteresseerde kopers. De Franse supermarktgroep blijft dus met nog 227 vestigingen zitten. Wellicht zullen deze winkels nu de deuren moeten sluiten, volgens de krant Midi Libre mogelijk nog deze zomer, "tenzij er een mirakeloplossing komt".


De 2.100 medewerkers die nu nog actief zijn in de winkels waar Carrefour mee stopt, zullen zoveel mogelijk binnen de supermarktgroep aan nieuw werk geholpen worden. Elke getroffen medewerker zal drie nieuwe jobs in de buurt aangeboden krijgen, waarvan telkens één vacature buiten de Carrefour-groep, bevestigt een woordvoerder.


De poging om de 273 ondermaats presterende winkels in Frankrijk te verkopen, maakt deel uit van het reorganisatieplan van Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour. Het afgelopen boekjaar moest de retailgroep immers nog voor 1,3 miljard euro aan eenmalige verliezen toegeven, te wijten aan afschrijvingen in Italië en op de Dia-winkels.

 

Knipperlichtrelatie tussen Dia en Carrefour

Dia en Carrefour hebben een lange geschiedenis: tussen 2000 en 2011 was de internationale discountketen volledig onderdeel van de Carrefour-groep, maar in 2012 werd de keten losgemaakt uit de groep via een beursgang. In 2014 ontstond echter een nieuwe romance: de Spaanse discounter verkocht zijn Franse activiteiten toen voor 600 miljoen euro opnieuw aan Carrefour.


Vooral in het noorden en het oosten van Frankrijk zullen winkels sluiten. Volgens de doelstellingen in het reorganisatieplan moet de kwestie voor het eind van 2018 worden afgehandeld.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.