Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk | RetailDetail

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk
Foto Carrefour

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

 

Coöperatieve Wie is de baas?

De afgelopen maanden mochten consumenten online de prijs bepalen van de melk door te stemmen voor een aantal criteria. Wilden ze de koeien vrij op de weide laten rondlopen? Mochten de boeren extra winst maken, meer dan de breakeven-prijs? Wat voor voeding gunden ze de koeien: liefst Belgisch voer, krijgen ze extra omega-3-vetzuren toegediend en wat met genetisch gemanipuleerd voedsel?

 

Uiteindelijk kwam de prijs uit op 1,05 euro voor een literbrik, heel wat meer dan de vastgelegde basisprijs van 68 cent per liter. Aan die prijs zouden melkveehouders break-even hebben gedraaid. De melk van het Carrefour Discount-merk kost nochtans maar half zoveel als de nieuwe melk van ‘Het merk van de consument’ en de huismerkmelk van Carrefour is ongeveer een kwart goedkoper.

 

De productie gebeurt door Inex en zo’n 175 landbouwers uit de buurt van Chimay leveren de melk. Zij krijgen 0,38 euro per liter. Vanaf volgende week is de melk te vinden in de Belgische supermarkten van Carrefour, maar de Franse retailer heeft geen exclusiviteit op de melk: initiatiefnemer Wie is de baas? is ook al in gesprek met andere retailers.

 

“De consument neemt het recht in eigen handen”

“De landbouwers krijgen een vaste prijs voor drie jaar”, zegt Sylviane Bockourt, in België verantwoordelijk voor de coöperatieve Wie is de baas?, in De Tijd. Boeren zijn daardoor minder afhankelijk van fluctuaties op de melkmarkt. 2017 was bijvoorbeeld een goed jaar, maar in voorgaande jaren zagen bedrijven zich “genoodzaakt over te schakelen op goedkopere voeding, of ze lieten de koeien op stal”. “Zo belandden ze in een vicieuze cirkel”, aldus Bockourt.

 

“We starten op kleine schaal en kunnen per week 100.000 liter produceren. Zo is het in Frankrijk ook begonnen. De consument neemt het recht in eigen handen. We creëren transparantie. De consument weet wat hij koopt”, meent Bockourt, die eerder topfuncties bekleedde bij Carrefour België, Colgate Palmolive in Azië en AB InBev.

 

In Frankrijk werd C’est qui le patron? al in 2016 gelanceerd, waar het op veel bijval kan rekenen. De melk ligt er nu in de rekken van Carrefour, Leclercq, Monoprix, Intermarché en Colruyt. Er zou al zo’n 30 miljoen liter melk zijn verkocht en het aanbod is inmiddels uitgebreid naar boter, appelsap, appelmoes, kaas en gehakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.