Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk | RetailDetail

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk
Foto Carrefour

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

 

Coöperatieve Wie is de baas?

De afgelopen maanden mochten consumenten online de prijs bepalen van de melk door te stemmen voor een aantal criteria. Wilden ze de koeien vrij op de weide laten rondlopen? Mochten de boeren extra winst maken, meer dan de breakeven-prijs? Wat voor voeding gunden ze de koeien: liefst Belgisch voer, krijgen ze extra omega-3-vetzuren toegediend en wat met genetisch gemanipuleerd voedsel?

 

Uiteindelijk kwam de prijs uit op 1,05 euro voor een literbrik, heel wat meer dan de vastgelegde basisprijs van 68 cent per liter. Aan die prijs zouden melkveehouders break-even hebben gedraaid. De melk van het Carrefour Discount-merk kost nochtans maar half zoveel als de nieuwe melk van ‘Het merk van de consument’ en de huismerkmelk van Carrefour is ongeveer een kwart goedkoper.

 

De productie gebeurt door Inex en zo’n 175 landbouwers uit de buurt van Chimay leveren de melk. Zij krijgen 0,38 euro per liter. Vanaf volgende week is de melk te vinden in de Belgische supermarkten van Carrefour, maar de Franse retailer heeft geen exclusiviteit op de melk: initiatiefnemer Wie is de baas? is ook al in gesprek met andere retailers.

 

“De consument neemt het recht in eigen handen”

“De landbouwers krijgen een vaste prijs voor drie jaar”, zegt Sylviane Bockourt, in België verantwoordelijk voor de coöperatieve Wie is de baas?, in De Tijd. Boeren zijn daardoor minder afhankelijk van fluctuaties op de melkmarkt. 2017 was bijvoorbeeld een goed jaar, maar in voorgaande jaren zagen bedrijven zich “genoodzaakt over te schakelen op goedkopere voeding, of ze lieten de koeien op stal”. “Zo belandden ze in een vicieuze cirkel”, aldus Bockourt.

 

“We starten op kleine schaal en kunnen per week 100.000 liter produceren. Zo is het in Frankrijk ook begonnen. De consument neemt het recht in eigen handen. We creëren transparantie. De consument weet wat hij koopt”, meent Bockourt, die eerder topfuncties bekleedde bij Carrefour België, Colgate Palmolive in Azië en AB InBev.

 

In Frankrijk werd C’est qui le patron? al in 2016 gelanceerd, waar het op veel bijval kan rekenen. De melk ligt er nu in de rekken van Carrefour, Leclercq, Monoprix, Intermarché en Colruyt. Er zou al zo’n 30 miljoen liter melk zijn verkocht en het aanbod is inmiddels uitgebreid naar boter, appelsap, appelmoes, kaas en gehakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.