Carrefour kiest voor prijsvergelijkingen | RetailDetail

Carrefour kiest voor prijsvergelijkingen

Carrefour kiest voor prijsvergelijkingen
Shutterstock

Supermarktbedrijf Carrefour gaat de rechtstreekse concurrentie aan met lokale vestigingen van concurrenten als Lidl en Aldi. Dat doet het door middel van prijsvergelijkingen die aan de ingang van de supermarkten te vinden zijn.

“Ludieke actie”

Klanten van de Carrefour Market in Bilzen vonden aan de ingang van de supermarkt twee uitvergrote kastickets van Carrefour en Lidl, waarmee Carrefour wil bewijzen dat het goedkoper is dan de concurrentie. “Een ludieke actie, die inmiddels is afgelopen en waarmee we wilden tonen dat Lidl niet het monopolie op lage prijzen heeft”, zegt Danny Hendriks, de Nederlandse zaakvoerder van de Carrefour in Bilzen aan HBvL. “In Nederland is dit soort vergelijkende reclame al jaren ingeburgerd. De klanten in Bilzen reageren alvast positief. Lidl? Nog niets van gehoord, maar dit is zeker geen oorlogsverklaring. Simpelweg een actie met een knipoog.”

 

Bij Lidl noemen ze de prijsvergelijking een momentopname, die geen correcte weergave van de prijs is. “Lidl hanteert dezelfde prijzen in álle Belgische filialen. Dat is bij de lokale Carrefour Markets niet het geval”, zegt  woordvoerster Isabelle Colbrandt. Als meerdere Carrefours onder onze prijzen duiken, zullen wij altijd reageren. Maar een tijdelijke vergelijking met één lokale winkel is niet correct. Als je willekeurig producten zou kiezen, ben ik ervan overtuigd dat Lidl als goedkoopste uit de bus.”

 

“Geen prijzenoorlog”

Ook bij de hypermarkten wordt een gelijkaardige strategie gehanteerd. Daar posteert Carrefour sinds kort twee volle winkelkarren met A-merken, waarbij er steevast eentje werd gevuld bij de concurrentie in de buurt. “We viseren niet één supermarkt, we willen gewoon aantonen dat onze prijzen bijzonder competitief zijn”, stelt woordvoerder Baptiste van Outryve. Op een prijzenoorlog is hij echter niet uit. “Wij monitoren al jaren onze prijzen, en zullen dat blijven doen.”

 

Volgens Jorg Snoeck van RetailDetail lijkt er toch een prijzenoorlog aan te komen, vooral omdat de discounters steeds meer A-merken aanbieden. “Vroeger verdiende Carrefour geld op zo’n pot Nutella, maar tegenwoordig dient diezelfde pot om klanten te lokken. Het gevolg is een race naar de bodem waarvan het einde nog lang niet in zicht is”, zegt hij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.