Carrefour lanceert residuvrije peer | RetailDetail

Carrefour lanceert residuvrije peer

Carrefour lanceert residuvrije peer
Shutterstock

Carrefour pakt in zijn supermarkten uit met de eerste residuvrije peer in België. Die werd ook duurzaam gekweekt en bevat dus geen enkele vreemde stof, waardoor ze als volledig natuurlijk kan worden beschouwd.

Insecten en torenvalken

Om de peer volledig residuvrij te maken, werden chemische middelen vervangen door biologische middelen en insecten. Er werden zelfs torenvalken ingezet om de veldmuizen te vangen die de wortels van de fruitbomen beschadigen.

 

“De consument hecht steeds meer belang aan wat hij eet”, zegt Baptiste van Outryve van Carrefour. “Daarom zullen we de komende maanden enkel deze peer aanbieden in onze winkels. Dat tot ze op is. We verwachten dat we tot januari of februari de residuvrije peer kunnen verkopen. Daarna schakelen we weer over op andere peren.”

 

Bij de ontwikkeling van de peer koos Carrefour bewust voor de Conférence-peer, de populairste Belgische perensoort. Carrefour plantte vervolgens vijftig hectare aan peren, voornamelijk in de regio van Borgloon, maar ook in West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Wallonië.

 

Ook residuarme appels

Er werd daarbij samengewerkt met de fruittelers van de coöperatieve “New Green” en van “BelOrta”, de veiling van Borgloon. Zo wil het de Belgische perentelers, die het de voorbije jaren moeilijk hebben gehad met onder andere de Russische boycot, mee ondersteunen.

 

Naast het residuvrije en Belgische karakter, werd er ook extra aandacht besteed aan de duurzaamheid van het proces. Zo worden zoveel mogelijk peren afgenomen en naargelang de grootte apart verkocht of in bulk verpakt. De kleinste en lelijkste exemplaren worden dan weer tot een sap geperst, zodat de fruittelers zeker kunnen zijn dan vrijwel alle peren worden afgenomen.

 

Binnenkort verschijnen er ook nog twee residuarme appels in de winkelrekken bij Carrefour, die binnen drie jaar ook volledig residuvrij moeten zijn. Ook bij de appels werd met de Novajo en de Sweet Surprise gekozen voor twee soorten van Belgische oorsprong.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.