Carrefour lanceert enkelvoudige wachtrij in alle winkels | RetailDetail

Carrefour lanceert unieke wachtrij in alle winkels

Carrefour lanceert unieke wachtrij in alle winkels

Supermarktketen Carrefour gaat de unieke wachtrij in al zijn hypermarkten gebruiken. Momenteel wordt het systeem al getest in negen vestigingen, maar vanwege het succes wordt het binnenkort gebruikt in alle winkels.

Minstens 30 seconden winst

Bij een unieke wachtrij staan alle klanten voor alle kassa’s in dezelfde rij, waarna ze één voor één worden doorverwezen naar de volgende vrije kassa. Volgens Carrefour winnen klanten zo minstens 30 seconden op drie minuten aanschuiven. Acht op de tien klanten zegt dan ook tevreden te zijn over het systeem en ook de kassiersters voelen zich minder opgejaagd, omdat ze niet langer het gevoel hebben dat ze op hun eentje een lange wachtrij moeten wegwerken.

 

Naast de unieke wachtrij behoudt Carrefour wel nog de selfscankassa’s en twee of drie traditionele kassa’s, voor die enkelingen die toch graag zelf hun kassa kiezen.

 

Andere ketens hebben het systeem ook al uitgeprobeerd, maar zowel bij Delhaize als bij Colruyt werd het al snel terug afgevoerd. Het grootste probleem was vaak dat de lange wachtrij meer plaats inneemt dan de traditionele wachtrijen. Volgens retailexpert Gino Van Ossel is het echter wel het beste systeem. “Het systeem is 100 procent eerlijk: iedereen schuift even lang aan, en niemand kan voorbijsteken”, zegt hij aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.