Carrefour mist z’n start niet | RetailDetail

Carrefour mist zijn start niet

Carrefour mist zijn start niet
Foto Carrefour

De Franse retailgroep Carrefour publiceerde degelijke kwartaalcijfers: de omzet groeide met 6,2%, vooral dankzij de internationale activiteiten. De meeste Europese landen presteerden goed, met België als uitzondering. 

"Multiformaat-aanpak werkt"

In het eerste kwartaal van 2017 heeft Carrefour een omzet van 21,3 miljard euro gerealiseerd. De groei is grotendeels te danken aan stijgende foodverkopen, positieve omnichannelcijfers en sterke internationale prestaties.

 

Volgens Carrefour illustreren de solide cijfers dat de multiformaat-aanpak van de groep steekhoudt en dat de landenportfolio evenwichtig is. De retailer wijst erop dat er een ongunstig kalendereffect speelt, omdat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal valt en vorig jaar in het eerste. Carrefour houdt vast aan zijn prognoses voor het jaar: een omzetgroei van tussen 3% en 5%.

 

Geen Belgisch probleem

Zeer sterke groeicijfers noteert de groep in Latijns-Amerika, met name in Brazilië. In Azië blijft het echter moeizaam gaan voor Carrefour, en in Europa is het beeld gemengd. De Franse hypermarkten ondervinden een sterke promotiedruk en gaan licht achteruit (-0,8%), terwijl er beter nieuws kwam van de supermarkten (+1,1%) en de gemakswinkels (+5,5%). De voedingsverkopen in Frankrijk lieten een vergelijkbare groei met 1,3% zien. De vergelijkbare groei was ook gunstig in Spanje (+0,3%) en Italië (+1,6%), maar in België was er een terugval (-1,8%). 

 

“Die achteruitgang is het gevolg van onze beslissing om de actie met de ‘gratis winkelkar’ dit jaar niet meer te herhalen”, verklaart woordvoerder Baptiste Van Outryve van Carrefour Belgium. Zo’n actie pompt immers het zakencijfers wel op, maar kost ook veel onder aan de streep. Er is dus geen reden tot ongerustheid over de Belgische prestaties, benadrukt hij. “Integendeel, we hebben in het tweede kwartaal enkele zeer sterke acties lopen, waaronder de stickeractie naar aanleiding van 25 jaar Disneyland Parijs.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).