Carrefour mist z’n start niet | RetailDetail

Carrefour mist zijn start niet

Carrefour mist zijn start niet
Foto Carrefour

De Franse retailgroep Carrefour publiceerde degelijke kwartaalcijfers: de omzet groeide met 6,2%, vooral dankzij de internationale activiteiten. De meeste Europese landen presteerden goed, met België als uitzondering. 

"Multiformaat-aanpak werkt"

In het eerste kwartaal van 2017 heeft Carrefour een omzet van 21,3 miljard euro gerealiseerd. De groei is grotendeels te danken aan stijgende foodverkopen, positieve omnichannelcijfers en sterke internationale prestaties.

 

Volgens Carrefour illustreren de solide cijfers dat de multiformaat-aanpak van de groep steekhoudt en dat de landenportfolio evenwichtig is. De retailer wijst erop dat er een ongunstig kalendereffect speelt, omdat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal valt en vorig jaar in het eerste. Carrefour houdt vast aan zijn prognoses voor het jaar: een omzetgroei van tussen 3% en 5%.

 

Geen Belgisch probleem

Zeer sterke groeicijfers noteert de groep in Latijns-Amerika, met name in Brazilië. In Azië blijft het echter moeizaam gaan voor Carrefour, en in Europa is het beeld gemengd. De Franse hypermarkten ondervinden een sterke promotiedruk en gaan licht achteruit (-0,8%), terwijl er beter nieuws kwam van de supermarkten (+1,1%) en de gemakswinkels (+5,5%). De voedingsverkopen in Frankrijk lieten een vergelijkbare groei met 1,3% zien. De vergelijkbare groei was ook gunstig in Spanje (+0,3%) en Italië (+1,6%), maar in België was er een terugval (-1,8%). 

 

“Die achteruitgang is het gevolg van onze beslissing om de actie met de ‘gratis winkelkar’ dit jaar niet meer te herhalen”, verklaart woordvoerder Baptiste Van Outryve van Carrefour Belgium. Zo’n actie pompt immers het zakencijfers wel op, maar kost ook veel onder aan de streep. Er is dus geen reden tot ongerustheid over de Belgische prestaties, benadrukt hij. “Integendeel, we hebben in het tweede kwartaal enkele zeer sterke acties lopen, waaronder de stickeractie naar aanleiding van 25 jaar Disneyland Parijs.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.