Carrefour opent winkel met gezichtsherkenning en sensoren

Carrefour heeft zijn eigen 'mini-Amazon Go' geopend in het hoofdkantoor van de supermarktgroep in Massy, nabij Parijs. Daar test de keten technieken als gezichtsherkenning en kassaloos shoppen uit.

 

Labowinkel à la Amazon Go

Carrefour heeft in zijn hoofdkantoor een kleine, geautomatiseerde winkel geopend, waar klanten niet meer langs de kassa hoeven en kunnen betalen door hun gezicht te laten scannen. De opening was in december aangekondigd en nu is het effectief zover, zij het dan alleen voor eigen personeel van de Franse retailgroep.

 

In de winkel die Flash werd gedoopt, die slechts 48 m² groot is, zijn 1300 referenties te koop. Het gaat dan ook ‘maar’ om een laboratoriumwinkel, waar Carrefour experimenteert met een eigen antwoord op Amazon Go, bericht het Franse vakblad Linéaires.

 

Al in gebruik in China

Net zoals bij Amazon Go is het assortiment vooral gefocust op snacks en snelle maaltijden, maar belangrijker is dat elke beweging van klanten er ook wordt gevolgd dankzij camera’s en sensoren. Op die manier wil ook Carrefour erin slagen om aankopen automatisch van de rekening van de klant te laten gaan, zonder nog aan een kassa te hoeven stoppen. Zelfs streepjescodes scannen zou overbodig worden.

 

Wel is er nog steeds een betaalterminal voorzien: aan het einde van het winkelbezoek betalen klanten door hun gezicht te laten scannen en kunnen ze vervolgens de winkel verlaten. Dankzij de samenwerking van Carrefour met Tencent (het bedrijf achter de miljardenapp WeChat) in China heeft de retailer al echte praktijkervaring op dit gebied: gezichtsherkenning wordt er succesvol toegepast, zowel in winkels als op het publieke domein.