Carrefour presteert in lijn met de verwachtingen | RetailDetail

Carrefour presteert in lijn met de verwachtingen

Carrefour presteert in lijn met de verwachtingen
4e opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

De Franse retailreus Carrefour heeft in 2015 de verwachtingen van de analisten bevestigd. Omzet en operationele winst stegen, al nam de nettowinst wel een flinke duik als gevolg van hogere eenmalige posten.

Ruim 2,5 miljard investeringen gepland

Met een recurrente operationele winst van 2,45 miljard euro (een stijging met net geen 2,5% en zelfs met +7% bij constante wisselkoersen) presteerde Carrefour in lijn met de verwachtingen: de analisten die het financiële nieuwsagentschap Bloomberg consulteerde, hadden hetzelfde bedrag vooropgesteld. De nettowinst, inclusief minderheidsbelangen, daalde door hogere eenmalige items wel met bijna een vijfde (-18%) tot 1,1 miljard euro.

 

Carrefour had zijn omzet al in januari bekendgemaakt: die steeg met 3,3% tot 86,3 miljard euro. Het concern kampte op zijn thuismarkt met de nasleep van de aanslagen in Parijs en met te warm warm weer in de laatste drie maanden van het jaar. Desondanks wisten alle formats in Frankrijk met groei uit te pakken. De rest van Europa, en dan met name Spanje en Italië, lieten een groeiversnelling optekenen.

 

Op de Belgische markt groeide de omzet in de winkels die minstens 12 maanden open zijn met 1% over het hele jaar. Brazilië, de op een na grootste markt van Carrefour, presteerde “excellent in een moeilijkere context”.

 

De Franse retailgigant maakte vanochtend ook bekend dat het in 2016 zo’n 2,5 à 2,6 miljard euro gaat investeren, onder meer in de opening van nieuwe winkels van verschillende formats. Over de geplande beursgang van vastgoedfiliaal Carmila viel dan weer te horen dat Carrefour “het juiste moment zal afwachten”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).