Carrefour schrapt duizenden jobs maar wil 's werelds grootste worden | RetailDetail

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce
© nbnserge / Shutterstock.com

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

 

Vier pijlers

Het nieuwe transformatieplan, genaamd "Carrefour 2022", is gestoeld op vier pijlers. De organisatie moet eenvoudiger (het hoofdkantoor in Parijs gaat op de schop en 2400 mensen verliezen hun baan), de productiviteit moet omhoog (wat liefst twee miljard euro per jaar aan kostenbesparingen moet opleveren, die meteen in een investeringsenveloppe terechtkomen), e-commerce én buurtwinkels krijgen een flinke extra toelage (waarbij 2000 nieuwe buurtwinkels moeten openen en een investering van 2,8 miljard in digitalisering moet resulteren in een online-foodomzet van vijf miljard euro tegen 2022) en het aanbod moet beter (vooral bio en huismerken).

 

Tegelijk wil Carrefour meer investeren in nieuwe partnerschappen, zoals die met eind vorig jaar met Fnac-Darty en Showroomprivé. In dat kader werd meteen een akkoord getekend met het Chinese Tencent, dat Carrefour moet toelaten om enorme stappen voorwaarts te zetten in de potentieel allergrootste onlinefoodmarkt ter wereld. Tencent zou ook in het kapitaal van Carrefour China stappen.

 

CEO Bompard ziet het zo: "Ik heb een grote ambitie voor Carrefour: de voortrekker in de wereld te zijn zodat klanten anders zouden kunnen eten door hen, elke dag en overal, kwalitatieve voedinginsproducten, betrouwbaar en tegen een redelijke prijs, aan te bieden. Om dit te bereiken en een winnende dynamiek terug te vinden, moeten we ons model vernieuwen, onze organisatie vereenvoudigen en ons openstellen voor partnerschappen, onze operationele efficiëntie verbeteren, investeren in onze veroveringsformats, een krachtig omnichannelmodel bouwen en ons vers en biologisch productaanbod ontwikkelen, vooral onder het merk Carrefour. Dit is de betekenis van het transformatieplan «Carrefour 2022» dat we vandaag onthullen en dat de Groep en haar medewerkers met ambitie en vastberadenheid zullen dragen."

 

Nog geen nieuws voor België

Voor de Franse werknemers van Carrefour komt het (al bij al verwachte) nieuws toch hard aan: op de hoofdzetel moeten 2.400 van de 10.500 jobs weg en de beloofde nieuwbouw in het Parijse Essonne komt er niet. Ook het Belgische hoofdkwartier zal duchtig onder handen genomen worden, maar daarover is nog niets concreets bekend. Donderdag komt daar allicht verandering in: dan plant de Belgische tak van de retailreus een bijzondere ondernemingsraad.

 

Carrefour bezweert alvast dat er geen hypermarkten zullen sluiten in Frankrijk zelf: wel moet de oppervlakte ervan met minstens 100.000 m² omlaag en zullen vijf winkels door anderen worden uitgebaat. 273 Carrefour-winkels die vroeger tot DIA behoorden, worden wel afgestoten of gesloten. Naast de eerder genoemde buurtwinkels moet ook cash & carry een speerpunt worden: in Brazilië (twintig nieuwe vestigingen per jaar), Argentinië (zestien Maxi-winkels), Frankrijk (met Promocash-winkels) en de rest van Europa ("verdere experimenten") moeten de grote formaten aan belang winnen.

 

Online focus

Dé grote troef voor de Fransen moet echter online worden. De investeringen in omnichannel gaan maal zes in de komende vijf jaar, waarbij de online omzet uit food moet groeien naar zowat vijf miljard euro voor de hele groep. In Frankrijk wil Carrefour het marktaandeel opdrijven tot boven de 20%. 

 

Dit jaar moeten daarom nog 170 nieuwe losstaande afhaalpunten (de zogenaamde drives) openen en moet de helft van de winkels ook als afhaalpunt gaan functioneren. De groep sluit ook een samenwerking af met de Franse posterijen, waardoor ook de mogelijkheden voor thuislevering groeien. Eind dit jaar moet dat mogelijkzijn in 26 Franse steden, in meer dan de helft daarvan moet zelfs een express-levering binnen het uur haalbaar zijn. Al die diensten worden ook gegroepeerd onder de vlag Carrefour.fr.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.