Transformatieplan Carrefour wordt uitgesteld | RetailDetail

Carrefour stelt Transformatieplan uit

Carrefour stelt Transformatieplan uit
© Shutterstock

De Franse retailgroep Carrefour had graag nog voor het einde van het jaar zijn nieuwe transformatieplan gepresenteerd, maar de directie van het supermarktbedrijf voelde zich gedwongen de deadline te verschuiven naar januari.

Stakingen vermijden

De beslissing om de nieuwe strategie na Nieuwjaar vrij te geven is bijzonder eenvoudig: Carrefour heeft angst voor stakingen. Omdat de feestdagen bijzonder belangrijk zijn voor de retailer, heeft die besloten om het transformatieplan pas in het nieuwe jaar bekend te maken en zo hopelijk rustige feestdagen te kunnen beleven.

 

Dat Carrefour zo voorzichtig omspringt met het vrijgegeven van het transformatieplan toont nog maar eens aan dat er meer dan waarschijnlijk drastische maatregelen zullen worden genomen. Analisten gaan er vanuit dat Carrefour tot 1 miljard euro zal moeten besparen om de resultaten terug op niveau te krijgen.

 

De vakbonden zijn ondertussen niet te spreken over de werkwijze van de directie. Zij willen immers zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn. “Wij willen een routeplan. We hebben het hier over een herstructurering van de hypers en een vermindering van de kosten. We willen graag weten over welke winkels het gaat”, zegt Michel Enguelz, afgevaardige van de vakbond Force Ouvrière.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.