Carrefour toont enkele digitale innovaties | RetailDetail

Carrefour toont enkele digitale innovaties

Carrefour toont enkele digitale innovaties

Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft een aantal innovaties getoond die het de komende tijd gaat uitrollen in Frankrijk. Daarbij wordt vooral de nadruk gelegd op services die de klant tijd kunnen besparen.

Eigen maaltijdbox

Om te beginnen komt het op de proppen met ‘Panier Cuistot’ by Ooshop, een eigen maaltijdbox die bij de klant aan de deur geleverd wordt. Elke box bevat twee of vier recepten en is beschikbaar vanaf een prijs van 20 euro. Daarbij kan de klant kiezen uit een tiental recepten, die wekelijks vervangen worden. De maaltijdbox wordt na bestelling binnen 24 uur aan huis geleverd in Parijs en de omgeving van de Franse hoofdstad, tegen een meerprijs van 2,90 euro. Later volgen ook andere regio’s. Carrefour testte in januari 2016 al een eerste keer de maaltijdbox uit op de webshop Ooshop en breidt de dienst nu uit.

 

Pikit

Met Pikit kunnen klanten dan weer de barcodes van producten scannen, om die onmiddellijk toe te voegen aan hun online boodschappenmandje. De Pikit werd in december 2015 onthuld en is dus niet nieuw, maar krijgt in een nieuwe versie wel enkele extra functies. Zo kan de Pikit nu ook automatisch producten toevoegen na een bepaalde tijd die wordt ingesteld door de gebruiker. Daarnaast is ook de voicefunctie van het toestel verbeterd en moet het in het algemeen eenvoudiger in gebruik zijn. Zo zal de Pikit andere producten voorstellen, wanneer een bepaald artikel niet beschikbaar is bij Carrefour.

 

Antwoord op Amazon Prime

Tot slot is er nog Livraison Express, het antwoord van Carrefour op Amazon Prime. Carrefour begon in oktober 2016 al met de dienst, maar breidt die nu uit naar meer dan 3.000 producten. Zodra een bestelling afgerond is, kan de klant een tijdslot van een halfuur kiezen waarop de boodschappen moeten geleverd worden, wat al binnen het uur mogelijk is. Bestellingen kunnen dag en nacht geplaatst worden, maar ze worden enkel geleverd tussen 9u ’s ochtends en 10u ’s avonds. Daarvoor doet Carrefour dienst op de Franse startup Stuart, dat de boodschappen per fiets bij de klant aflevert.

 

Voorlopig is Livraison Express enkel beschikbaar in Parijs, Neuilly, Levallois, Malakoff, Vanves en Bagnolet. Vanaf mei 2017 krijgen ook klanten in Lyon toegang tot de dienst en binnenkort verschijnt er een app, waarbij bestellingen in real-time gevolgd kunnen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.