Carrefour toont enkele digitale innovaties | RetailDetail

Carrefour toont enkele digitale innovaties

Carrefour toont enkele digitale innovaties

Het Franse supermarktbedrijf Carrefour heeft een aantal innovaties getoond die het de komende tijd gaat uitrollen in Frankrijk. Daarbij wordt vooral de nadruk gelegd op services die de klant tijd kunnen besparen.

Eigen maaltijdbox

Om te beginnen komt het op de proppen met ‘Panier Cuistot’ by Ooshop, een eigen maaltijdbox die bij de klant aan de deur geleverd wordt. Elke box bevat twee of vier recepten en is beschikbaar vanaf een prijs van 20 euro. Daarbij kan de klant kiezen uit een tiental recepten, die wekelijks vervangen worden. De maaltijdbox wordt na bestelling binnen 24 uur aan huis geleverd in Parijs en de omgeving van de Franse hoofdstad, tegen een meerprijs van 2,90 euro. Later volgen ook andere regio’s. Carrefour testte in januari 2016 al een eerste keer de maaltijdbox uit op de webshop Ooshop en breidt de dienst nu uit.

 

Pikit

Met Pikit kunnen klanten dan weer de barcodes van producten scannen, om die onmiddellijk toe te voegen aan hun online boodschappenmandje. De Pikit werd in december 2015 onthuld en is dus niet nieuw, maar krijgt in een nieuwe versie wel enkele extra functies. Zo kan de Pikit nu ook automatisch producten toevoegen na een bepaalde tijd die wordt ingesteld door de gebruiker. Daarnaast is ook de voicefunctie van het toestel verbeterd en moet het in het algemeen eenvoudiger in gebruik zijn. Zo zal de Pikit andere producten voorstellen, wanneer een bepaald artikel niet beschikbaar is bij Carrefour.

 

Antwoord op Amazon Prime

Tot slot is er nog Livraison Express, het antwoord van Carrefour op Amazon Prime. Carrefour begon in oktober 2016 al met de dienst, maar breidt die nu uit naar meer dan 3.000 producten. Zodra een bestelling afgerond is, kan de klant een tijdslot van een halfuur kiezen waarop de boodschappen moeten geleverd worden, wat al binnen het uur mogelijk is. Bestellingen kunnen dag en nacht geplaatst worden, maar ze worden enkel geleverd tussen 9u ’s ochtends en 10u ’s avonds. Daarvoor doet Carrefour dienst op de Franse startup Stuart, dat de boodschappen per fiets bij de klant aflevert.

 

Voorlopig is Livraison Express enkel beschikbaar in Parijs, Neuilly, Levallois, Malakoff, Vanves en Bagnolet. Vanaf mei 2017 krijgen ook klanten in Lyon toegang tot de dienst en binnenkort verschijnt er een app, waarbij bestellingen in real-time gevolgd kunnen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.