Supermarkt wordt dienstenhub

Carrefour Urbano: supermarkt wordt dienstenhub

Carrefour Urbano: supermarkt wordt dienstenhub

De evolutie van productretail naar dienstenretail is ook Carrefour niet ontgaan: in Italië ontwikkelt de retailer een nieuw type stadssupermarkt, waarin ook diensten van vaklui tot het aanbod behoren. 

Loodgieter nodig? 

Carrefour market Urbano is de naam van de supermarkt in stadsuitvoering die de keten deze zomer heeft geopend in het centrum van Turijn. De winkel is 785 m² groot, verkoopt zo’n 8500 referenties en is 24 uur per dag en zeven dagen per week open, zoals wel meer Italiaanse Carrefourwinkels. Shoppers vinden er onder andere afhaalmaaltijden, sushi, bio- en streekproducten en een uitgebreide wellnessafdeling. Op zich niks bijzonders. 

 

De grote nieuwigheid in de winkel is de dienstenafdeling Blue Box. Dat je daar foto’s kunt uitprinten, je was kunt uitbesteden of je online bestellingen kunt afhalen, is ook niet zo uitzonderlijk. Wél origineel is het feit dat Carrefour hier van 9u tot 21u vaklui ter beschikking stelt van het cliënteel: wie snel een elektricien, een slotenmaker, een schoenmaker of een hersteller voor z’n boiler of airco nodig heeft, kan hier terecht. Carrefour werkt voor deze service samen met Europ Assistance en wil in de toekomst nog meer diensten toevoegen, waaronder kinderopvang. 

 

Service voor stadsmensen

Een andere innovatie is de Lunchbox: je kunt ’s ochtends online een lunch naar je smaak samenstellen, en die tegen de middag gaan afhalen in de winkel. Klanten kunnen bovendien ter plaatse in het Market Café terecht voor koffie, sap en gebak, maar ook om hun smartphone op te laden en van de gratis wifi gebruik te maken. 

 

Met het nieuwe concept wil Carrefour naar eigen zeggen een concreet antwoord bieden op alle dagelijkse behoeften van de klanten, en dan vooral van de vele alleenstaande mensen die in de steden wonen. De winkel wordt dus een echte dienstenhub voor stadsbewoners. Dit najaar gaat Carrefour in Italië nog meer stadssupermarkten van dit type openen, onder andere in Milaan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.