Supermarkt wordt dienstenhub

Carrefour Urbano: supermarkt wordt dienstenhub

Carrefour Urbano: supermarkt wordt dienstenhub

De evolutie van productretail naar dienstenretail is ook Carrefour niet ontgaan: in Italië ontwikkelt de retailer een nieuw type stadssupermarkt, waarin ook diensten van vaklui tot het aanbod behoren. 

Loodgieter nodig? 

Carrefour market Urbano is de naam van de supermarkt in stadsuitvoering die de keten deze zomer heeft geopend in het centrum van Turijn. De winkel is 785 m² groot, verkoopt zo’n 8500 referenties en is 24 uur per dag en zeven dagen per week open, zoals wel meer Italiaanse Carrefourwinkels. Shoppers vinden er onder andere afhaalmaaltijden, sushi, bio- en streekproducten en een uitgebreide wellnessafdeling. Op zich niks bijzonders. 

 

De grote nieuwigheid in de winkel is de dienstenafdeling Blue Box. Dat je daar foto’s kunt uitprinten, je was kunt uitbesteden of je online bestellingen kunt afhalen, is ook niet zo uitzonderlijk. Wél origineel is het feit dat Carrefour hier van 9u tot 21u vaklui ter beschikking stelt van het cliënteel: wie snel een elektricien, een slotenmaker, een schoenmaker of een hersteller voor z’n boiler of airco nodig heeft, kan hier terecht. Carrefour werkt voor deze service samen met Europ Assistance en wil in de toekomst nog meer diensten toevoegen, waaronder kinderopvang. 

 

Service voor stadsmensen

Een andere innovatie is de Lunchbox: je kunt ’s ochtends online een lunch naar je smaak samenstellen, en die tegen de middag gaan afhalen in de winkel. Klanten kunnen bovendien ter plaatse in het Market Café terecht voor koffie, sap en gebak, maar ook om hun smartphone op te laden en van de gratis wifi gebruik te maken. 

 

Met het nieuwe concept wil Carrefour naar eigen zeggen een concreet antwoord bieden op alle dagelijkse behoeften van de klanten, en dan vooral van de vele alleenstaande mensen die in de steden wonen. De winkel wordt dus een echte dienstenhub voor stadsbewoners. Dit najaar gaat Carrefour in Italië nog meer stadssupermarkten van dit type openen, onder andere in Milaan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.