Carrefour in zee met Google | RetailDetail

Carrefour in zee met Google

Carrefour in zee met Google
Shutterstock.com

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

 

Digitale cultuur

Vanaf begin 2019 zullen Franse shoppers voor hun voedingsaankopen bij Carrefour een nieuwe koopervaring beleven, dankzij de inzet van innovatieve toepassingen als de persoonlijke assistent Google Assistant, de slimme luidsprekers Google Home en de zoekmotor Google Shopping. Bovendien gaan beide partners samen een innovatielab openen in Parijs, waar ingenieurs van Carrefour zullen samenwerken met experts in artificiële intelligentie van Google Cloud om nieuwe concepten te ontwikkelen.

 

Carrefour wil zijn shoppers op deze manier een betere klantervaring garanderen, of ze nu verkiezen om te shoppen in een winkel, online, met hun smartphone of met hun stem. Ook voor de medewerkers gaat er wat veranderen: om een ware digitale cultuur te creëren binnen de groep zal de retailer de digitale oplossingen van Google uitrollen naar al zijn 160.000 medewerkers. Het gaat dan om toepassingen als Gsuite (Gmail, kalender, Drive, Docs…) en het Google Cloud Platform.

 

De digitale versnelling is één van de speerpunten in het transformatieplan van CEO Alexandre Bompard, die in een persbericht spreekt van een primeur: “Voor het eerst gaat Google een samenwerking aan met een distributeur om een e-commerceaanbod voor voeding te ontwikkelen in Europa. We nemen een voorsprong in het uitbouwen van een omnichannel aanbod voor onze klanten.” Eerder al ging Carrefour in dit verband een samenwerking aan met de Chinese internetreus Tencent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.