Carrefour zet in op Express-formule in Brussel | RetailDetail

Carrefour zet in op Express-formule in Brussel

Carrefour zet in op Express-formule in Brussel

Supermarktbedrijf Carrefour heeft de voorbije jaren sterk ingezet op de Express-formule in Brussel. De voorbije vijf jaar werden er in de hoofdstad 32 nieuwe winkels geopend, waarvan 31 Carrefour Express.

70 vestigingen

In die periode sloten ook zes Express-winkels de deuren, waardoor er in het Brusselse Gewest momenteel maar liefst zeventig vestigingen van Carrefour Express te vinden zijn. Daarmee maakt Carrefour gretig gebruik van de groeiende groep consumenten die op zoek is naar een buurtwinkel met flexibele openingsuren.

 

“Alle supermarktketens willen een graantje van die groei meepikken. Maar de enige in België die heel snel een goede formule te pakken had, overgewaaid vanuit Frankrijk, was Carrefour”, zegt retailexpert Gino Van Ossel daarover aan Bruzz. Vrijwel alle vestigingen van Carrefour Express zijn open op zon- en feestdagen en hebben bovendien ruimere openingsuren. Dat kan omdat ze bijna allemaal uitgebaat worden door een franchisenemer.

 

Meer alleenstaanden, minder speciaalzaken

De reden voor het succes van de formule is te vinden bij het aantal alleenstaanden dat de voorbije jaren sterk groeit. “Het aantal gezinnen in de stad wordt kleiner, het aantal alleenstaanden neemt toe. Vooral bij de dertigers is het aantal (kinderloze) alleenstaanden toegenomen,” zegt Van Ossel. “Zij leven veel meer op het ritme van de dag, terwijl gezinnen hun aankopen meer plannen.”

 

Bovendien spelen de vestigingen van Carrefour Express goed in op het aanbod in de buurt en nemen ze daarbij de rol over van speciaalzaken die verdwenen zijn. “Indien er in de buurt geen dagbladhandel meer is, worden er tijdschriften verkocht. Als de lokale slager er het bijltje bij neerlegt, ligt er extra vlees in de koeling.”

 

Ook de concurrentie van Carrefour begint steeds meer stappen te zetten in het openen van buurtsupermarkten. Colruyt opende onlangs zijn tweede Okay Compact in het centrum van Brussel en Delhaize maakt werk van de expansie van Shop & Go. Dat opende onlangs nog een vestiging in het metrostation Hankar, dat de eerste supermarkt in Brussel is die elke dag van 6u ’s morgens tot middernacht open is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.