Carrefour zet in op Express-formule in Brussel | RetailDetail

Carrefour zet in op Express-formule in Brussel

Carrefour zet in op Express-formule in Brussel

Supermarktbedrijf Carrefour heeft de voorbije jaren sterk ingezet op de Express-formule in Brussel. De voorbije vijf jaar werden er in de hoofdstad 32 nieuwe winkels geopend, waarvan 31 Carrefour Express.

70 vestigingen

In die periode sloten ook zes Express-winkels de deuren, waardoor er in het Brusselse Gewest momenteel maar liefst zeventig vestigingen van Carrefour Express te vinden zijn. Daarmee maakt Carrefour gretig gebruik van de groeiende groep consumenten die op zoek is naar een buurtwinkel met flexibele openingsuren.

 

“Alle supermarktketens willen een graantje van die groei meepikken. Maar de enige in België die heel snel een goede formule te pakken had, overgewaaid vanuit Frankrijk, was Carrefour”, zegt retailexpert Gino Van Ossel daarover aan Bruzz. Vrijwel alle vestigingen van Carrefour Express zijn open op zon- en feestdagen en hebben bovendien ruimere openingsuren. Dat kan omdat ze bijna allemaal uitgebaat worden door een franchisenemer.

 

Meer alleenstaanden, minder speciaalzaken

De reden voor het succes van de formule is te vinden bij het aantal alleenstaanden dat de voorbije jaren sterk groeit. “Het aantal gezinnen in de stad wordt kleiner, het aantal alleenstaanden neemt toe. Vooral bij de dertigers is het aantal (kinderloze) alleenstaanden toegenomen,” zegt Van Ossel. “Zij leven veel meer op het ritme van de dag, terwijl gezinnen hun aankopen meer plannen.”

 

Bovendien spelen de vestigingen van Carrefour Express goed in op het aanbod in de buurt en nemen ze daarbij de rol over van speciaalzaken die verdwenen zijn. “Indien er in de buurt geen dagbladhandel meer is, worden er tijdschriften verkocht. Als de lokale slager er het bijltje bij neerlegt, ligt er extra vlees in de koeling.”

 

Ook de concurrentie van Carrefour begint steeds meer stappen te zetten in het openen van buurtsupermarkten. Colruyt opende onlangs zijn tweede Okay Compact in het centrum van Brussel en Delhaize maakt werk van de expansie van Shop & Go. Dat opende onlangs nog een vestiging in het metrostation Hankar, dat de eerste supermarkt in Brussel is die elke dag van 6u ’s morgens tot middernacht open is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.