Carrefour zet punt achter moeilijk jaar | RetailDetail

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar
Shutterstock

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

 

Zwakke cijfers

Voor het volledige boekjaar 2017 realiseerde de retailer een omzet van 88,2 miljard euro. De vergelijkbare groei bedroeg slechts 1,6%, tegenover 3% in 2016. De verwachte operationele winst zal uitkomen op ongeveer 2 miljard euro, een daling met 15%. Die zwakke cijfers zijn volgens Carrefour te wijten aan slabakkende foodverkopen, vooral in de tweede jaarhelft. De non-food omzet steeg wel. De retailer staat onder druk in thuismarkt Frankrijk, terwijl de distributiekosten en de investeringen oplopen.

 

Toch was er lichte verbetering merkbaar in het vierde kwartaal, met een vergelijkbare groei van 1,9%. In Frankrijk kon de retailer profiteren van een succesvolle Black Friday en een goed eindejaar. Spanje en Italië bleven het moeilijk hebben, Polen en vooral Roemenië groeien wel. En België? In het vierde kwartaal was er een vooruitgang met 0,8% like-for-like, tot 1,2 miljard euro. Over het volledige jaar 2017 bleef de omzet steken op 4,4 miljard euro, een stijging met amper 0,3%.

 

Op dinsdag 23 januari zal CEO Alexandre Bompard zijn transformatieplan voor de groep uiteenzetten. Naar verwachting wil hij de e-commerceactiviteiten opdrijven. Zopas nog maakte de retailer bekend dat hij een minderheidsbelang neemt van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. Andere maatregelen die wellicht op tafel komen: zondagsopening voor hypermarkten, het in franchise geven van filialen, een sterker partnership met Fnac Darty, sluiting van onrendabele winkels, en een vereenvoudiging van de organisatie, met mogelijk ontslagen op de hoofdkantoren tot gevolg. Ook in België wachten vakbonden en medewerkers in spanning af. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.