Casino blij met “beste groei in vijf jaar tijd”

Supermarktgroep Casino heeft er in Frankrijk naar eigen zeggen het beste jaar in vijf jaar tijd op zitten. De gele hesjes hebben de pret niet kunnen bederven. 

 

Franse thuismarkt groeit robuust 

De Franse Groupe Casino haalde in 2018 een totale omzet van 36,6 miljard euro. Organisch steeg de omzet met 4,7%, de winkels die al langer dan een jaar open zijn groeiden dan weer met 3%. Op de Franse thuismarkt heeft Casino in 2018 een omzet van 19 miljard euro gerealiseerd, goed voor een groei van 1,4%.

 

In het vierde kwartaal vertraagde de groei weliswaar, maar dat bleef binnen de verwachtingen van analisten. Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 3,6%, in totaal kwam het kwartaal uit +0,2%. Ook de ‘schade’ geleden door de protesten van de gele hesjes bleef binnen de perken: deze wordt geraamd op een omzetverlies van 50 miljoen euro, ofwel 1% van de totale Franse kwartaalomzet.

 

In Frankrijk was het zelfs de beste jaargroei in vijf jaar tijd, zegt CFO David Lubek daar zelf over. In Franse winkels die al langer dan een jaar open zijn, steeg de omzet met 1,3%, met dank aan de herpositionering van alle merken van de groep, aldus nog Lubek. Ook de doelstellingen om een miljard euro schulden af te bouwen en de operationele winst met 10% op te krikken, zijn volgens de topman gehaald.

 

Wisselkoerseffecten kostten omzet

Alle formules van de supermarktgroep in Frankrijk tekenden ook groei op – op het reorganiserende Leader Price na, dat volop bezig is met het sluiten van winkels. Inclusief Cdiscount nam het totale bedrijfsvolume zelfs met 2,8% toe in het voorbije jaar. Monoprix was het meest dynamische merk (+3,5%), terwijl de hypermarkten een omzetgroei van 2,4% noteerden. Bij Géant hielp de voedselverkoop (+2,9%) om de daling van non-food (-6%) te compenseren. Niettemin lag het vierde kwartaal voor Franprix en Monoprix moeilijker, aangezien die ketens last hadden van de daling van het toerisme in Parijs.

 

In Latijns-Amerika, waar Casino ook eigenaar is van Grupo Pao de Acucar uit Brazilië, leed de groep onder negatieve wisselkoerseffecten. De omzet steeg autonoom met 8,5% en op vergelijkbare basis met 4,5%, maar toch kwam de totale omzet 7,2% lager uit. De beurs reageerde positief op de jaarresultaten van de groep, die in juni nog een uitgebreid schuldreductieplan moest opstarten en ook op de aandelenmarkt klappen heeft gekregen in 2018.