Casino en Dia gaan samen Europees inkopen | RetailDetail

Casino en Dia gaan samen Europees inkopen

Casino en Dia gaan samen Europees inkopen

Casino gaat gezamenlijk inkopen met Dia. De Franse hypermarkt- en Spaanse discountformule tekenden een akkoord om hun internationale activiteiten verder te versterken met de gezamenlijke inkoop bij de leveranciers van hun eigen merken in Europa.

Concurrentiekracht verbeteren 

Het akkoord zal met ingang van volgend jaar gaan gelden, onder voorbehoud van toestemming van de mededingingsautoriteiten. De twee supermarktorganisaties besloten hun krachten voor internationale samenwerking te bundelen om de concurrentiekracht te verbeteren ten opzichte van de grote merkfabrikanten in de voedingssector.

 

Beide formules willen de aangesloten winkels ondersteunen met een gezamenlijk pakket van internationale diensten, onder meer op het gebied van aanbiedingen. Casino en Dia verwachten dat zij door de samenwerking het inkoopvolume van hun Europese eigen merken met meer dan 50 procent kunnen verbeteren.

 

De twee supermarktformules willen met de samenwerking ook een groot Europees platform van eigen merken opzetten, dat voor de leveranciers aanvullende afzetmogelijkheden biedt en voor de consument een groter assortiment beschikbaar maakt.

 

Prijzenoorlog

De samenwerking van Casino en Dia is exemplarisch voor de toename van strategische samenwerkingsverbanden in de Europese supermarktsector. Steeds meer supermarktorganisaties zoeken in het kader van de Europese prijzenoorlog en de beperkte inkoopmogelijkheden naar mogelijkheden om hun internationale inkoopkracht te versterken.

 

Zo knoopte Auchan vorig najaar een internationale samenwerking aan met het Duitse Metro. Leclerc kondigde in juni een centrale inkoop aan met Rewe, eveneens Duits. Les Mousquetaires van Intermarché nam in augustus deel in een versterking van Alidis, haar centrale internationale inkooporganisatie met Colruyt, het Italiaanse Conad en Coop in Zwitserland.

 

Zowel Casino als Dia zijn in Europa sterk vertegenwoordigd. Casino heeft meer dan 9.000 verkooppunten in verschillende Europese landen, met onder meer zijn Géant Casino-hypermarkten, Monoprix-supermarkten en discountwinkels Leader Price. Dia, dat wereldwijd 6.500 vestigingen telt, heeft discountwinkels in Spanje, Portugal, Frankrijk en Turkije.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.