CBL ontevreden over consumentenautoriteit in 'Kip van Morgen'-kwestie | RetailDetail

CBL ontevreden over consumentenautoriteit in 'Kip van Morgen'-kwestie

CBL ontevreden over consumentenautoriteit in 'Kip van Morgen'-kwestie

Het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL) is teleurgesteld in de conclusie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over de afspraken die werden gemaakt in functie van de Kip van Morgen.

"Spaak in het wiel"

"LTO Nederland, FNLI en CBL betreuren dat de ACM de verduurzamingsafspraken omtrent de Kip van Morgen in strijd acht met de Mededingingswet. De analyse is een spaak in het wiel van een belangrijk verduurzamingsinitiatief, waarmee de sector een antwoord geeft op urgente maatschappelijke vraagstukken omtrent dierenwelzijn en milieu. Bovendien zet dit een rem op andere en toekomstige verduurzamingsinitiatieven", laat het CBL weten op zijn website.

 

Het CBL hoopt dan ook dat er een politieke en maatschappelijke discussie zal komen over "de kaders waarbinnen het bedrijfsleven verwacht wordt verduurzaming effectief te versnellen".

 

De ACM had eerder in een verslag te kennen gegeven dat de afspraken die verschillende ketens hadden gemaakt rond de Kip van Morgen in strijd waren met de wet op kartelvorming. Volgens hen kon er ook geen uitzondering gemaakt worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.