CEO McDonald’s de deur gewezen na tegenvallende resultaten | RetailDetail

CEO McDonald’s de deur gewezen na tegenvallende resultaten

CEO McDonald’s de deur gewezen na tegenvallende resultaten

Na alweer tegenvallende resultaten heeft fastfoodketen McDonald's zijn CEO Don Thompson aan de kant geschoven. Hij wordt opgevolgd door marketingdirecteur Steve Easterbrook.

7% minder omzet, 21% minder winst

Na een ook al weinig opbeurend derde kwartaal maakte 's werelds grootste fastfoodketen - 36.000 vestigingen wereldwijd - bekend dat de omzet in het vierde kwartaal was teruggelopen met 7% en de winst met ruim een vijfde (-21%). Over heel 2014 realiseerde de groep een omzet van 27,4 miljard dollar, ook al een daling (-2%).

 

"Afscheid nemen van de McFamily valt me zwaar, maar voor alles is een tijd en reden", zegt de 51-jarige Thompson, die in 1990 als elektrotechnicus bij McDonald's begon en sinds 2012 aan het hoofd stond van het concern.

 

Foute strategie?

Met de wissel aan de top krijgt Don Thompson de rekening gepresenteerd voor het al jaren teruglopende aantal klanten. Vooral op zijn Amerikaanse thuismarkt verliest McDonald's terrein aan concurrenten als Chipotle, Five Guys en Shake Shack. Die bieden niet alleen meer keuze en versere producten, maar genieten bij de consument ook een gezonder imago.

 

Daarom kwam Thompson met het idee om klanten hun eigen menu en hamburgers te laten samenstellen - onder meer het nieuwe concept 'The Corner' in het Australische Sydney is daar een verregaand voorbeeld van - en wilde hij ook goedkopere producten. Het leidde echter niet tot de verhoopte kentering.

 

Thompson wordt opgevolgd door de Brit Steve Easterbrook, momenteel marketingdirecteur bij McDonald's. Easterbrook begon in 1993 bij de fastfoodketen en leidde eerder al de Europese tak. In 2011 vertrok hij om CEO te worden van PizzaExpress en later Wagamama, om in 2013 terug te keren. Hem wacht nu de moeilijke taak om Mc Donald's opnieuw met groei te laten aanknopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.