CEO McDonald’s de deur gewezen na tegenvallende resultaten | RetailDetail

CEO McDonald’s de deur gewezen na tegenvallende resultaten

CEO McDonald’s de deur gewezen na tegenvallende resultaten

Na alweer tegenvallende resultaten heeft fastfoodketen McDonald's zijn CEO Don Thompson aan de kant geschoven. Hij wordt opgevolgd door marketingdirecteur Steve Easterbrook.

7% minder omzet, 21% minder winst

Na een ook al weinig opbeurend derde kwartaal maakte 's werelds grootste fastfoodketen - 36.000 vestigingen wereldwijd - bekend dat de omzet in het vierde kwartaal was teruggelopen met 7% en de winst met ruim een vijfde (-21%). Over heel 2014 realiseerde de groep een omzet van 27,4 miljard dollar, ook al een daling (-2%).

 

"Afscheid nemen van de McFamily valt me zwaar, maar voor alles is een tijd en reden", zegt de 51-jarige Thompson, die in 1990 als elektrotechnicus bij McDonald's begon en sinds 2012 aan het hoofd stond van het concern.

 

Foute strategie?

Met de wissel aan de top krijgt Don Thompson de rekening gepresenteerd voor het al jaren teruglopende aantal klanten. Vooral op zijn Amerikaanse thuismarkt verliest McDonald's terrein aan concurrenten als Chipotle, Five Guys en Shake Shack. Die bieden niet alleen meer keuze en versere producten, maar genieten bij de consument ook een gezonder imago.

 

Daarom kwam Thompson met het idee om klanten hun eigen menu en hamburgers te laten samenstellen - onder meer het nieuwe concept 'The Corner' in het Australische Sydney is daar een verregaand voorbeeld van - en wilde hij ook goedkopere producten. Het leidde echter niet tot de verhoopte kentering.

 

Thompson wordt opgevolgd door de Brit Steve Easterbrook, momenteel marketingdirecteur bij McDonald's. Easterbrook begon in 1993 bij de fastfoodketen en leidde eerder al de Europese tak. In 2011 vertrok hij om CEO te worden van PizzaExpress en later Wagamama, om in 2013 terug te keren. Hem wacht nu de moeilijke taak om Mc Donald's opnieuw met groei te laten aanknopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.