Champagneboeren bijten in het zand tegen Aldi | RetailDetail

Champagneboeren bijten in het zand tegen Aldi

Champagneboeren bijten in het zand tegen Aldi

De Duitse discounter Aldi lijkt aan het langste eind te trekken in zijn jarenlange strijd met de Franse champagneboeren rond “champagnesorbet”. Het Europese Hof van Justitie noemt die immers geen inbreuk op de “beschermde oorsprongsbenaming”.

 

Verrassende uitspraak

Mag Aldi zijn champagnesorbet onder die naam op de markt brengen? Nee, zo vindt het machtige Interprofessionele Comité van de Champagnewijnen: Aldi zou het luxe-imago van champagne misbruiken, terwijl er maar 12% van de ‘godendrank’ in verwerkt is. En bovendien treedt de discounter de “beschermde oorsprongsbenaming” met de voeten. Het is die “appellation d’origine protégée” die er bijvoorbeeld voor zorgt dat mousserende wijnen die niet in de Champagnestreek worden vervaardigd, niet onder de naam “champagne” mogen worden verkocht (maar bijvoorbeeld wel als cava, sekt, prosecco of crémant).

 

Omdat het geschil een Europese dimensie heeft, won het Duitse Bundesgerichtshof advies in bij het Europese Hof van Justitie. Daar leken de Fransen het pleit te gaan winnen: de voorbije zomer stelde de adviseur namelijk dat Aldi onterecht gebruik maakte van het luxe-imago van champagne. Doorgaans volgen de rechters het oordeel van de adviseur.

 

Maar toch krijgt de Duitse discounter nu gelijk: het Hof vindt namelijk dat “de hoeveelheid champagne in de sorbet een belangrijk criterium” is “maar niet voldoende”. Zolang de sorbet dus maar naar champagne smaakt. Het is nu aan de Duitse rechter om te oordelen of de sorbet van Aldi al dan niet naar champagne smaakt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.