Champagneproducenten slikken Russisch protectionisme niet

Shutterstock.com

Een nieuwe Russische wet reserveert de term ‘sjampanskoje’ voor binnenlandse schuimwijn: Franse champagnemerken moeten voortaan de term ‘mousserende wijn’ vermelden op het rugetiket. Dat schiet in het verkeerde keelgat…

 

“Schandalig”

Vrijdag ondertekende de Russische president Vladimir Poetin een wet die alle buitenlandse producenten van sprankelende wijnen verplicht om op het rugetiket – in Cyrillisch schrift – de term ‘mousserende wijn’ te gebruiken. De Russische term ‘sjampanskoje’ wordt voorbehouden aan binnenlandse producenten. Het Franse Champagnecomité noemt de wet in een reactie “schandalig”: de oorsprongsbenaming champagne wordt al beschermd sinds 1843 en is erkend in meer dan 120 landen.

 

De organisatie roept zijn leden op om de export van champagne naar Rusland tijdelijk op te schorten en vraagt intussen aan de Franse regering en de Europese Unie om tussenbeide te komen. Eensgezindheid is er echter niet: luxegroep LVMH, eigenaar van champagnemerken als Moët et Chandon, Veuve Cliquot en Dom Perignon, heeft al laten weten dat het de leveringen tijdelijk onderbreekt om zich in regel te stellen met de etiketten. “De champagnehuizen van Moët Hennessy hebben altijd de wetgeving gerespecteerd waar ze actief zijn en zullen de leveringen hernemen zodra de nodige aanpassingen doorgevoerd zijn”, zegt het bedrijf.

 

Rusland is voor de champagneproducenten pas de vijftiende exportmarkt, goed voor een jaarlijks volume van twee miljoen flessen op een totaal van 150 miljoen die buiten Frankrijk worden verkocht.