Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour | RetailDetail

Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour

Champignons de Bruxelles in zee met Carrefour
Shutterstock

In tegenstelling tot wat het altijd voor ogen had, heeft Champignons de Bruxelles nu toch besloten om met Carrefour in zee te gaan. De champignonkwekers zagen het nochtans eerder niet zitten om met grote ketens samen te werken.

Overleven

Champignon de Bruxelles werd door twee Brusselse ondernemers opgericht, die in de kelders van het Abattoir in Anderlecht drie soorten champignons produceren op organisch afval van de Brusselse bierbrouwers. Het oorspronkelijk doel was om in het Brusselse Gewest te leveren aan lokale restaurants en speciaalzaken, maar die afzetmarkt blijkt nu te klein.

 

“Als we tegen december niet 1,5 ton per maand produceren, is onze spaarpot leeg en onze toekomst in gevaar. We moéten groter gaan”, zegt Sevan Holemans, een van de oprichters. “We kunnen nog veel meer productie aan, maar onze afzetmarkt is te klein.”

 

Om te overleven wordt er nu besloten om toch af te stappen van het principe om niet te leveren aan de grote ketens, die volgens de oprichters aan de grond liggen van heel wat problemen in de landbouwsector. Het bedrijfje gaat daarom samenwerken met Carrefour, dat volgens hen wel moeite doet om boeren correct te behandelen. “Voor kleine boeren heeft Carrefour een super goed contract, waarbij niet vaststaat hoeveel je per week moet produceren”, aldus Holemans.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.