Chi-Chi’s start met aangepast concept in Nederland | RetailDetail

Chi-Chi’s start met aangepast concept in Nederland

Chi-Chi’s start met aangepast concept in Nederland

Tex-mexketen Chi-Chi’s heeft in Groningen een eerste Nederlandse vestiging geopend. Nederland krijgt echter geen kopie van de Belgische restaurants, want de keten lanceert een nieuw, kleiner concept.

Ander aanbod voor een kleinere ruimte

De keuken van Chi-Chi's is een mix van Indiaanse en Mexicaanse gerechten, gecombineerd met de invloeden van de kolonisten die zich in de negentiende eeuw in Texas vestigden. Op de menukaart staan naast Mexicaanse gerechten als burrito’s of taco’s, wraps en American burgers ook cocktails als margarita’s en mojito’s.

 

In studentenstad Groningen wordt voor een andere aanpak gekozen: de Tex-Mex klassiekers zoals de fajita, burrito en grillgerechten vind je er niet. Wel bevat de kaart naast een uitgebreid aanbod Gourmet Burgers ook specialiteiten als nacho’s, quesadilla’s en wraps. Verder is nieuwe concept meer "fast en casual" van opzet en moet het op een kleinere oppervlakte werken.

 

Het nieuwe verkooppunt in Groningen bevindt zich midden de uitgaansbuurt en wordt in franchise uitgebaat door ondernemer Aart Zoetbrood, onder de vlag Chi-Chi’s Burgers & Bar. Mocht de keuze voor een gewijzigd concept er aanslaan, dan kan dit ook worden uitgerold in België. Concreet wordt daarbij gedacht aan studentensteden als Gent, Leuven, Antwerpen, Mechelen en Louvain-La-Neuve.

 

Ruimte voor veertig verkooppunten in Nederland

Op termijn ziet Chi-Chi’s ruimte om in Nederland een veertigtal verkooppunten te vestigen, waarbij het kan gaan om een mix van beide concepten. Op korte termijn wordt alvast gekeken naar locaties zoals Zwolle en Enschede.

 

In België sprak Francis Leroy, die de masterfranchise bezit voor Europa, Azië en Noord-Afrika, van een potentieel van vijftig vestigingen - meer dan drie keer zoveel als de huidige veertien. Per 50.000 inwoners zou er plaats zijn voor een Chi-Chi’s, meent hij. Er worden alvast al franchisenemers en geschikte panden gezocht in steden als Kortrijk, Gent, Oostende, Eupen en Hoei.

 

Ook elders wil Leroy Chi-Chi’s laten verrijzen: in Duitsland zullen dit jaar vier restaurants openen in en rond Leipzig en in China – waar er al twee restaurants zijn – komen er in 2015 nog twee bij. In Marokko werd onlangs dan weer een voorakkoord afgesloten voor een Chi-Chi’s in Tanger, waarna Casablanca snel moet volgen.

 

Leroy ziet in elk geval de omzet stijgen: in de Benelux werd vorig jaar voor 13,7 miljoen euro verkocht, dat was 44% meer dan in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.