Chinese voedselschandalen geven Danone stevige zet

Chinese voedselschandalen geven Danone stevige zet

De Franse voedingsgroep Danone heeft in het tweede kwartaal van 2013 een omzet gerealiseerd van 5,72 miljard euro, 6,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De cijfers liggen ook boven de verwachtingen, onder meer door een sterke vraag naar babyvoeding. In het door voedselschandalen geplaagde China schakelen veel consumenten over naar gekende internationale merken.

Schandalen in China goed voor Danone-verkoop

Tijdens het tweede kwartaal zag Danone vooral de verkoop van babyvoeding in China en Hong Kong aantrekken. Dat was het gevolg van voedselschandalen met lokale merken, waardoor consumenten massaal overschakelen op buitenlandse producten. De belangrijkste vier internationale groepen hebben daardoor nu al meer dan een derde van de markt in handen gekregen.

 

Recentelijk werden ze er trouwens van beschuldigd misbruik te maken van de situatie om prijsafspraken te maken. Onder meer Nestlé en Danone zegden intussen toe om de prijzen van enkele babymelkproducten te verlagen. Bij Danone resulteerde de toegenomen verkoop in China alvast in een stijging van de globale omzet voor de tak babyvoeding met 13,5% in het jongste kwartaal.

 

Water stijgt sterk, zuivel minder

De afdeling waters kende eveneens een sterke stijging van de verkoop: de omzet nam in het tweede kwartaal met 10,5% toe. Dat was zowel het gevolg van hogere volumes (+ 7,1%) als van hogere prijzen. Vooral in de opkomende landen, met de Aziatische afzetmarkten op kop, trokken de verkopen aan.

 

De meer mature zuivelafdeling groeide tegen een trager tempo (+2,6%). De verkoop van Griekse yoghurt in de VS en de hogere omzet in Rusland konden de zwakke resultaten op de Europese markt meer dan goedmaken. Vanaf volgend jaar gaat Danone overigens in zee met Starbucks voor die verkoop van Griekse yoghurt in de VS.

 

Dalende brutomarge drukt op onderliggende winst

Ondanks de hogere vraag zag Danone zijn brutomarge in het eerste halfjaar met 0,49% dalen tot 13,3%. Dat kwam vooral door de hogere kosten van grondstoffen en door enkele prijsaanpassingen in Europa, waar de markten door de economische omstandigheden erg moeilijk blijven. In het tweede kwartaal daalde het verkochte volume er op vergelijkbare basis nog met 1,6%.

 

Op financieel vlak boekte Danone in de eerste zes maanden van 2013 een nettowinst van 972 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was de meter nog blijven staan op 881 miljoen euro. De vooruitgang is onder meer een gevolg van een hogere waardering van de participatie van 29,2% die Danone heeft in het Marokkaanse zuivelbedrijf Centrale Laitière. De onderliggende winst zou op vergelijkbare basis echter met 1,2% zijn gedaald tegenover vorig jaar.

 

Voor het volledige jaar gaat Danone nog steeds uit van een omzetgroei met ten minste 5%. De top van het bedrijf ziet de toestand in Europa nog steeds moeilijk blijven, maar elders verwacht Danone wel vooruitgang.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top