Chinese voedselschandalen geven Danone stevige zet

Chinese voedselschandalen geven Danone stevige zet

De Franse voedingsgroep Danone heeft in het tweede kwartaal van 2013 een omzet gerealiseerd van 5,72 miljard euro, 6,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De cijfers liggen ook boven de verwachtingen, onder meer door een sterke vraag naar babyvoeding. In het door voedselschandalen geplaagde China schakelen veel consumenten over naar gekende internationale merken.

Schandalen in China goed voor Danone-verkoop

Tijdens het tweede kwartaal zag Danone vooral de verkoop van babyvoeding in China en Hong Kong aantrekken. Dat was het gevolg van voedselschandalen met lokale merken, waardoor consumenten massaal overschakelen op buitenlandse producten. De belangrijkste vier internationale groepen hebben daardoor nu al meer dan een derde van de markt in handen gekregen.

 

Recentelijk werden ze er trouwens van beschuldigd misbruik te maken van de situatie om prijsafspraken te maken. Onder meer Nestlé en Danone zegden intussen toe om de prijzen van enkele babymelkproducten te verlagen. Bij Danone resulteerde de toegenomen verkoop in China alvast in een stijging van de globale omzet voor de tak babyvoeding met 13,5% in het jongste kwartaal.

 

Water stijgt sterk, zuivel minder

De afdeling waters kende eveneens een sterke stijging van de verkoop: de omzet nam in het tweede kwartaal met 10,5% toe. Dat was zowel het gevolg van hogere volumes (+ 7,1%) als van hogere prijzen. Vooral in de opkomende landen, met de Aziatische afzetmarkten op kop, trokken de verkopen aan.

 

De meer mature zuivelafdeling groeide tegen een trager tempo (+2,6%). De verkoop van Griekse yoghurt in de VS en de hogere omzet in Rusland konden de zwakke resultaten op de Europese markt meer dan goedmaken. Vanaf volgend jaar gaat Danone overigens in zee met Starbucks voor die verkoop van Griekse yoghurt in de VS.

 

Dalende brutomarge drukt op onderliggende winst

Ondanks de hogere vraag zag Danone zijn brutomarge in het eerste halfjaar met 0,49% dalen tot 13,3%. Dat kwam vooral door de hogere kosten van grondstoffen en door enkele prijsaanpassingen in Europa, waar de markten door de economische omstandigheden erg moeilijk blijven. In het tweede kwartaal daalde het verkochte volume er op vergelijkbare basis nog met 1,6%.

 

Op financieel vlak boekte Danone in de eerste zes maanden van 2013 een nettowinst van 972 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was de meter nog blijven staan op 881 miljoen euro. De vooruitgang is onder meer een gevolg van een hogere waardering van de participatie van 29,2% die Danone heeft in het Marokkaanse zuivelbedrijf Centrale Laitière. De onderliggende winst zou op vergelijkbare basis echter met 1,2% zijn gedaald tegenover vorig jaar.

 

Voor het volledige jaar gaat Danone nog steeds uit van een omzetgroei met ten minste 5%. De top van het bedrijf ziet de toestand in Europa nog steeds moeilijk blijven, maar elders verwacht Danone wel vooruitgang.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top