Chiquita gaat fuseren met branchegenoot | RetailDetail

Chiquita gaat fuseren met branchegenoot

Chiquita gaat fuseren met branchegenoot

Bananenreus Chiquita gaat een fusie aan met het Ierse Fyffes om samen het grootste bananenbedrijf ter wereld te vormen. De fusie moet nog voor het einde van dit jaar helemaal afgerond zijn.

ChiquitaFyffes

De deal tussen het Amerikaanse Chiquita en het Ierse Fyffes zal volledig in aandelen afgehandeld worden en zal een waarde hebben van ongeveer 380 miljoen euro. In het nieuwe bedrijf, dat de geïnspireerde naam ChiquitaFyffes zal krijgen, zal Chiquita 50,7 procent van de aandelen in handen hebben, de rest komt in handen van Fyffes.

 

De fusie zou voor het einde van het jaar rond moeten zijn, maar er kunnen nog enkele problemen opduiken. Momenteel is de volledige bananenindustrie volgens de Verenigde Naties in handen van vier grote spelers: Chiquita, Fyffes, Fresh Del Monte en Dole Food Company. Een fusie van Chiquita en Fyffes zou hen een te sterke positie op de markt kunnen geven.

 

De twee bedrijven zullen samen een jaaromzet van 3,3 miljard euro hebben en zullen hun hoofdkantoren in Charlotte (VS) en in Dublin houden. Door de fusie zou het nieuwe bedrijf jaarlijks tot veertig miljoen euro kunnen besparen en het zal ook flink besparen op belastingen door zijn vestiging in Ierland, dat een gunstig belastingklimaat heeft voor bedrijven.

 

Samen zullen Chiquita en Fyffes ongeveer 32.000 mensen tewerkstellen in meer dan 70 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.