Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika | RetailDetail

Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

De twaalf grootste chocolade- en cacaobedrijven ter wereld gaan de strijd aan met de massale ontbossing in West-Afrikaanse landen. Dat hebben ze beloofd tijdens een bijeenkomst met de Britse prins Charles.

Helft regenwoud verdwenen

Naast de twaalf bedrijven, waaronder Mars, Hershey en Barry Callebaut, hebben ook de overheden van Ivoorkust en Ghana zich achter het initiatief gezet. Het doel is om de ontbossing ten gevolge van de cacaoteelt terug te dringen. De voorbije vijftig jaar is ongeveer de helft van de wereldwijde oppervlakte regenwoud verdwenen. Zo zou in Ivoorkust sinds de jaren zeventig maar liefst 80% van het regenwoud gekapt zijn, om plaats te maken voor onder andere cacaoplantages.

 

Door de grote vraag naar chocolade en de stijgende prijs van cacao is het voor lokale boeren momenteel interessant om een stuk bos te kappen, om zo meer landbouwgrond te creëren. Het zijn die praktijken die nu in de kiem moeten worden gesmoord. De Ivoriaanse regering liet daarom eerder al verstaan dat alle boeren met een stuk land in beschermde parken en natuurgebieden weg moeten. Tegen 2020 moet de oppervlakte bos in Ivoorkust dan ook verdubbeld worden.

 

Om toch te blijven voldoen aan de vraag naar cacao willen de verschillende bedrijven een aantal concrete initiatieven uitwerken. Zo wil Mars er voor zorgen dat de opbrengst per hectare de hoogte in gaat, zodat er minder grond nodig is. Volgens het bedrijf is daar tot nu toe nog maar weinig aandacht voor geweest. De verschillende initiatieven worden in november bekend gemaakt en mogelijk breidt de actie ook nog uit naar landen in de rest van Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.