Chocoladefabriek Duc d’O in Kruibeke gaat dicht | RetailDetail

Chocoladefabriek Duc d’O in Kruibeke gaat dicht

Chocoladefabriek Duc d’O in Kruibeke gaat dicht

Chocoladegroep Baronie uit Veurne sluit haar chocoladefabriek Duc d’O in Kruibeke op 24 juni. Daardoor verliezen 65 werknemers hun job.

 

Kroniek van een aangekondigde sluiting

Duc d’O werd in 1983 in Kruibeke opgericht en raakte vooral bekend met zijn chocoladetruffels. In 2011 werd het bedrijf overgenomen door Gudrun Groep uit Lier, die het op zijn beurt in 2014 verkocht aan chocoladegroep Baronie uit Veurne.

 

"Vrij snel na die overname werd de productie van het kroonjuweel ‑ de chocoladetruffels ‑ weggehaald uit Kruibeke. Sindsdien ging het om de kroniek van een aangekondigde dood", zei vakbondssecretaris Kurt Marysse van het ACLVB, toen de directie half januari haar intentie tot collectief ontslag bekendmaakte.

 

De directie liet toen weten dat de sluiting overmijdelijk was na “het verlies van contracten voor de productie van pralines en mini-pralines aan een retailer. De productie van chocoladeletters liep er wel goed, maar was te klein om daarvoor alleen een site open te houden”, aldus nog de vakbondsman. Het bedrijf zou mogelijkheden voor hertewerkstelling aanbieden in Lokeren, Veurne of Brugge, maar daar ging niemand van de 65 medewerkers op in. Al waren er “ook geen vacatures”, stelt Kurt Marysse.

 

Eind maart moeten de onderhandelingen over een sociaal plan afgerond zijn; de definitieve sluiting is gepland voor 24 juni. Momenteel is een deel van het personeel economisch werkloos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.