Chocoladeprijs naar ongekende hoogtes | RetailDetail

Chocoladeprijs naar ongekende hoogtes

Chocoladeprijs naar ongekende hoogtes

De prijs voor cacao is het voorbije jaar met 11 procent gestegen naar het hoogste niveau in vijf jaar. Daardoor is ook de prijs voor chocolade in de winkel dit jaar al met drie procent gestegen. Volgend jaar zou de prijs nog verder stijgen.

Cacaotekort

"Historisch gezien ligt de gemiddelde prijs voor cacao op het hoogste niveau sinds vijf jaar", stelt sectoreconoom Frank Rijkers in een rapport van ABN Amro. "Vanaf het tweede kwartaal zit de prijsverhoging in een versnelling. En de komende kwartalen neemt het tempo van de prijsstijging niet af."


De prijs stijgt, omdat er een wereldwijd cacaotekort is. In West-Afrika, dat verantwoordelijk is voor 60 procent van de wereldwijde cacao, is de productie sterk gedaald door aanhoudende droogte, terwijl de consumptie blijft stijgen.


Bovengrens chocoladeprijs bereikt

De hogere prijzen zijn geen goed nieuws voor de chocoladefabrieken, die ook al niet gediend zijn met het warme weer van de voorbije periode. "Wij zijn sterk weersafhankelijk. Hoe meer winter, hoe meer mensen chocolademelk drinken of chocolade eten", zegt directeur Mirjam Schroeder van de Chocolate Company aan de Telegraaf.


Niet enkel de cacaoprijzen stuwen de prijzen van chocolade de hoogte in. Ook de prijzen van marsepein, hazelnoten en nougat stijgen. Bovendien is de bovengrens van de prijs voor chocolade in de winkel volgens Schroeder bereikt. "Op enig moment kun je als winkel de hogere cacaoprijzen niet nog verder doorberekenen. Wij willen wel dezelfde kwaliteit blijven aanbieden, dus nu proberen we in de operationele kosten te snijden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.