Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba | RetailDetail

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba
Foto: JPstock / Shutterstock.com

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan de samenwerking aan met Alibaba om de Chinese consument te bereiken: Leonidas opende deze maand een webshop op onlineplatform Tmall, ICKX gaat in China fysieke winkels openen dankzij Alibaba.

 

Belgische chocolade in China

De koopkracht van Chinezen neemt toe, benadrukt Alibaba, dankzij de snelgroeiende Chinese economie en de opkomst van een verfijnde, kosmopolitische middenklasse. En dat maakt de Chinese markt heel interessant voor Europese kwaliteitsproducten.

 

Leonidas investeert de laatste jaren dan ook sterk in zijn internationale business, met een focus op het VK, Duitsland, de VS en ook China. “De strategie om onze merkbekendheid en -zichtbaarheid in China te verbeteren, is op twee complementaire manieren ingevuld: er is enerzijds de offline business, met de bedoeling om veel winkels en shop-in-shops te openen op korte termijn en een grote aanwezigheid te krijgen in warenhuizen en premiumsupermarkten, en de online business anderzijds, met als doel onze eigen e-flagshipstore te ontwikkelen”, aldus Leonidas-CEO Philippe de Sellier.

 

Zowel online als fysieke samenwerking

De keuze viel op Tmall als hoofdplatform voor die online aanwezigheid, omdat het in China volgens De Sellier noodzakelijk is om zowel een sterke onlinespeler te zijn als er samen te werken met een sterke partner.

 

Ook ICKX uit Essen, die zo’n 400.000 pralines per dag produceert, gaat na een Chinese try-out met Alibaba in 2017 – de Belgische chocolade werd onder andere verkocht op het in China razend populaire Singles' Day – een strategisch partnership aan met het bedrijf van Jack Ma. ICKX is ook in gesprek met verschillende partijen om in China fysieke winkels te openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.