Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba | RetailDetail

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba
Foto: JPstock / Shutterstock.com

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan de samenwerking aan met Alibaba om de Chinese consument te bereiken: Leonidas opende deze maand een webshop op onlineplatform Tmall, ICKX gaat in China fysieke winkels openen dankzij Alibaba.

 

Belgische chocolade in China

De koopkracht van Chinezen neemt toe, benadrukt Alibaba, dankzij de snelgroeiende Chinese economie en de opkomst van een verfijnde, kosmopolitische middenklasse. En dat maakt de Chinese markt heel interessant voor Europese kwaliteitsproducten.

 

Leonidas investeert de laatste jaren dan ook sterk in zijn internationale business, met een focus op het VK, Duitsland, de VS en ook China. “De strategie om onze merkbekendheid en -zichtbaarheid in China te verbeteren, is op twee complementaire manieren ingevuld: er is enerzijds de offline business, met de bedoeling om veel winkels en shop-in-shops te openen op korte termijn en een grote aanwezigheid te krijgen in warenhuizen en premiumsupermarkten, en de online business anderzijds, met als doel onze eigen e-flagshipstore te ontwikkelen”, aldus Leonidas-CEO Philippe de Sellier.

 

Zowel online als fysieke samenwerking

De keuze viel op Tmall als hoofdplatform voor die online aanwezigheid, omdat het in China volgens De Sellier noodzakelijk is om zowel een sterke onlinespeler te zijn als er samen te werken met een sterke partner.

 

Ook ICKX uit Essen, die zo’n 400.000 pralines per dag produceert, gaat na een Chinese try-out met Alibaba in 2017 – de Belgische chocolade werd onder andere verkocht op het in China razend populaire Singles' Day – een strategisch partnership aan met het bedrijf van Jack Ma. ICKX is ook in gesprek met verschillende partijen om in China fysieke winkels te openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.