Coöperatieve supermarkten vinden weg naar Frankrijk | RetailDetail

Coöperatieve supermarkten vinden weg naar Frankrijk

Coöperatieve supermarkten vinden weg naar Frankrijk

In Frankrijk staan er verschillende projecten op til rond coöperatieve supermarkten, waarbij klanten kunnen meehelpen in de winkels om zo lagere prijzen te krijgen. Het concept is al redelijk populair in de Verenigde Staten.

 

Arbeidskost terugdringen

Momenteel wordt er al gewerkt aan drie projecten in Frankrijk, in Parijs, Lille en Toulouse. Ook in Marseille en Lyon wordt er werk gemaakt van een coöperatieve supermarkt. In zo’n supermarkt werken aandeelhouders en vrijwilligers samen om de prijzen van de producten lager te houden dan bij de concurrentie. Mensen die deelnemen aan het project moeten zo drie tot vier uur per maand werken in de winkel, waardoor de arbeidskost met 75 procent kan teruggebracht worden.

 

Het project in Parijs, dat de naam La Louve kreeg en een idee is van twee Amerikaanse ondernemers, staat al het verst. Er werd al een huurcontract getekend voor een pand van 1.500 vierkante meter en ongeveer 1.500 mensen hebben al ingetekend om deel te nemen aan het project. De supermarkt zou deze zomer zijn deuren openen.

 

Het project in Lille zal ten vroegste in 2017 van start gaan, aangezien er momenteel nog maar 70 mensen hebben ingetekend. Er zijn minstens 1.000 deelnemers nodig om de supermarkt te openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.