Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien | RetailDetail

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien
Shutterstock.com

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

 

Hoogste penetratie voor Colgate

Voor de zesde maal al publiceren de onderzoekers van Kantar Worldpanel hun top-50 van de populairste wereldmerken. Ze analyseerden daarvoor meer dan 18.000 merken en een miljard huishoudens in 43 landen op vijf continenten, tussen november 2016 en november 2017. Voor elk merk onderzochten ze hoeveel gezinnen het wereldwijd kopen, en hoe vaak.

 

Weinig verrassingen aan de top van de rangschikking: Coca-Cola en Colgate behouden de eerste en tweede plaats, Maggi springt van de vierde naar de derde plaats. Ook Lay’s doet een goede zaak, met een sprong van de zevende naar de vijfde positie. Knorr komt de top tien binnen, Nestlé tuimelt eruit. Colgate is overigens het enige merk in de hitparade dat door meer dan de helft van de wereldbevolking wordt gekocht – de penetratie bedraagt 62%. Maggi (van Nestlé) is het snelst groeiende wereldmerk. Unilever heeft van alle multinationals de sterkste merkenportefeuille met Lifebuoy, Sunsilk en Knorr in de top-10 en even verderop ook Dove, Lux en Sunlight.

 

Alternatieve kanalen

22 merken in de top-50 wisten hun positie te verstevigen, zegt Josep Montserrat, CEO van Kantar Worldpanel. Groei realiseren ze vooral in alternatieve kanalen als out-of-home, e-commerce, discounters, cash & carry en gemakswinkels. De studie toont wel aan dat lokale merken blijven groeien: in 2017 vertegenwoordigden ze al 64,6% van de totale bestedingen. Zij kunnen zich sneller aanpassen aan lokale noden en markttrends, luidt de verklaring. Wereldmerken verliezen aandeel in voeding, zuivel, huishoud- en verzorgingsproducten. Enkel in de drankencategorie winnen de wereldmerken nog aan gewicht.

 

Sterk groeiende regionale Europese merken zijn onder andere Pescanova (Spanje en Portugal), Bonne Maman (Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk), Petit Navire (Frankrijk), Tate & Lyle (Verenigd Koninkrijk), Arla (Duitsland, Verenigd Koninkrijk, nu ook Benelux) en Alpro (Benelux, Duitsland, Verenigd Koninkrijk). 

 

De top tien

 Rang  Merk  Fabrikant
 1.  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2.  Colgate  Colgate-Palmolive
 3.  Maggi  Nestlé
 4.  Lifebuoy  Unilever
 5.  Lay's  Pepsico
 6.  Pepsi  PepsiCo
 7.  Nescafé  Nestlé
 8.  Indomie  Indofood
 9.  Sunsilk  Unilever
 10.  Knorr  Unilever

(Bron: Kantar Worldpanel)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.