Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien | RetailDetail

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien
Shutterstock.com

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

 

Hoogste penetratie voor Colgate

Voor de zesde maal al publiceren de onderzoekers van Kantar Worldpanel hun top-50 van de populairste wereldmerken. Ze analyseerden daarvoor meer dan 18.000 merken en een miljard huishoudens in 43 landen op vijf continenten, tussen november 2016 en november 2017. Voor elk merk onderzochten ze hoeveel gezinnen het wereldwijd kopen, en hoe vaak.

 

Weinig verrassingen aan de top van de rangschikking: Coca-Cola en Colgate behouden de eerste en tweede plaats, Maggi springt van de vierde naar de derde plaats. Ook Lay’s doet een goede zaak, met een sprong van de zevende naar de vijfde positie. Knorr komt de top tien binnen, Nestlé tuimelt eruit. Colgate is overigens het enige merk in de hitparade dat door meer dan de helft van de wereldbevolking wordt gekocht – de penetratie bedraagt 62%. Maggi (van Nestlé) is het snelst groeiende wereldmerk. Unilever heeft van alle multinationals de sterkste merkenportefeuille met Lifebuoy, Sunsilk en Knorr in de top-10 en even verderop ook Dove, Lux en Sunlight.

 

Alternatieve kanalen

22 merken in de top-50 wisten hun positie te verstevigen, zegt Josep Montserrat, CEO van Kantar Worldpanel. Groei realiseren ze vooral in alternatieve kanalen als out-of-home, e-commerce, discounters, cash & carry en gemakswinkels. De studie toont wel aan dat lokale merken blijven groeien: in 2017 vertegenwoordigden ze al 64,6% van de totale bestedingen. Zij kunnen zich sneller aanpassen aan lokale noden en markttrends, luidt de verklaring. Wereldmerken verliezen aandeel in voeding, zuivel, huishoud- en verzorgingsproducten. Enkel in de drankencategorie winnen de wereldmerken nog aan gewicht.

 

Sterk groeiende regionale Europese merken zijn onder andere Pescanova (Spanje en Portugal), Bonne Maman (Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk), Petit Navire (Frankrijk), Tate & Lyle (Verenigd Koninkrijk), Arla (Duitsland, Verenigd Koninkrijk, nu ook Benelux) en Alpro (Benelux, Duitsland, Verenigd Koninkrijk). 

 

De top tien

 Rang  Merk  Fabrikant
 1.  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2.  Colgate  Colgate-Palmolive
 3.  Maggi  Nestlé
 4.  Lifebuoy  Unilever
 5.  Lay's  Pepsico
 6.  Pepsi  PepsiCo
 7.  Nescafé  Nestlé
 8.  Indomie  Indofood
 9.  Sunsilk  Unilever
 10.  Knorr  Unilever

(Bron: Kantar Worldpanel)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

16/05/2018

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.