Coca-Cola groeit dankzij suikervrije drankjes

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero
Shutterstock

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

 

Suikervrij in een nieuw jasje

Coca-Cola sluit het eerste kwartaal van 2018 af met gemengde cijfers: de kwartaalomzet strandde op 7,6 miljard dollar (6,2 miljard euro), maar op eigen kracht wist het bedrijf toch een groei te realiseren van 5%. Coca-Cola presteert met zijn omzet nog steeds een stuk beter dan de 7,34 miljard dollar (6 miljard euro) die Thomson Reuters aanvankelijk voorspeld had. Bovendien is de omzetdaling hoofdzakelijk te wijten aan de bottelingsactiviteiten die sinds enkele maanden een proces van herfranchisering ondergaan.

 

Wereldwijd zag de frisdrankenproducent het verkochte volume toenemen met zo’n 3%, en dat in alle afzetgebieden en voor alle productgroepen. Vooral de eigen drankjes van Coca-Cola dragen bij tot die groei, met een hoofdrol voor de suikervrije producten Cola Light en Cola Zero die voorzien werden van een nieuwe verpakking en verrassende smaken als Feisty Cherry. “De voorbije jaren hebben we onderzocht hoe we Cola Light terug positief in de kijker kunnen zetten,” zegt CEO James Quincey: “Nieuwe looks, nieuwe smaken en goede marketing lijken nu hun vruchten af te werpen.”

 

Met een nettowinst van bijna 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro) doet de Amerikaanse drankenproducent het beter dan de 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) die het liet optekenen voor dezelfde periode vorig jaar. Voor 2018 verwacht Coca-Cola een groei van zijn autonome omzet met ongeveer 4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.