Coca-Cola groeit dankzij suikervrije drankjes

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero
Shutterstock

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

 

Suikervrij in een nieuw jasje

Coca-Cola sluit het eerste kwartaal van 2018 af met gemengde cijfers: de kwartaalomzet strandde op 7,6 miljard dollar (6,2 miljard euro), maar op eigen kracht wist het bedrijf toch een groei te realiseren van 5%. Coca-Cola presteert met zijn omzet nog steeds een stuk beter dan de 7,34 miljard dollar (6 miljard euro) die Thomson Reuters aanvankelijk voorspeld had. Bovendien is de omzetdaling hoofdzakelijk te wijten aan de bottelingsactiviteiten die sinds enkele maanden een proces van herfranchisering ondergaan.

 

Wereldwijd zag de frisdrankenproducent het verkochte volume toenemen met zo’n 3%, en dat in alle afzetgebieden en voor alle productgroepen. Vooral de eigen drankjes van Coca-Cola dragen bij tot die groei, met een hoofdrol voor de suikervrije producten Cola Light en Cola Zero die voorzien werden van een nieuwe verpakking en verrassende smaken als Feisty Cherry. “De voorbije jaren hebben we onderzocht hoe we Cola Light terug positief in de kijker kunnen zetten,” zegt CEO James Quincey: “Nieuwe looks, nieuwe smaken en goede marketing lijken nu hun vruchten af te werpen.”

 

Met een nettowinst van bijna 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro) doet de Amerikaanse drankenproducent het beter dan de 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) die het liet optekenen voor dezelfde periode vorig jaar. Voor 2018 verwacht Coca-Cola een groei van zijn autonome omzet met ongeveer 4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.