Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug | RetailDetail

Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug

Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug

Coca-Cola heeft een zwak tweede kwartaal van 2013 achter de rug. De omzet kwam uit op 12,75 miljard dollar, wat 3% minder is dan in dezelfde periode van 2012. De concernleiding wees daarvoor de zwakte van de economie in Europa en China, de veranderde smaken en reglementaire ingrepen in de VS en het slechte weer in India met de vinger.

De hele wereld zit Coca-Cola tegen

Coca-Cola ging er lang vanuit dat het lokale tegenvallers kon opvangen door wereldwijd actief te zijn, maar nu blijkt het op zowat alle belangrijke markten tegen te zitten. “Een ongunstige samenloop van omstandigheden”, aldus topman Muhtar Kent.


Zo merkt Coca-Cola in de VS stilaan de invloed van de strijd tegen obesitas. In New York wordt bijvoorbeeld de omvang van de drinkbekers met suikerhoudende frisdranken gelimiteerd tot 480 cl in cafés, restaurants, sportzaken en bioscopen.


In Europa en China zaten dan weer de economische omstandigheden tegen. In Europa was er een daling van de omzet met 4%, en in China was er dan wel een toename met 4%, maar dat was vooral door het aantrekken van de verkoop van fruitsappen en waters. In India trok de omzet slechts 1% aan wegens de impact van vroege en hevige moessonregens.


Omzet en winst gedaald

Alles samen trok het volume aan verkochte frisdranken in het voorbije kwartaal met 1% aan. In omzet was er daarentegen een krimp: mede als gevolg van wisselkoersschommelingen kwam het totale verkoopcijfer 3% lager uit dan in dezelfde periode van vorig jaar.


Ook de nettowinst ging lager: Coca-Cola hield aan het tweede kwartaal een bonus van 2,67 miljard dollar of omgerekend 2 miljard euro over. Dat is 4% minder dan in dezelfde periode van 2012. Coca-Cola verwacht in de tweede jaarhelft wel beter te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.