Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug | RetailDetail

Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug

Coca-Cola heeft zwak kwartaal achter de rug

Coca-Cola heeft een zwak tweede kwartaal van 2013 achter de rug. De omzet kwam uit op 12,75 miljard dollar, wat 3% minder is dan in dezelfde periode van 2012. De concernleiding wees daarvoor de zwakte van de economie in Europa en China, de veranderde smaken en reglementaire ingrepen in de VS en het slechte weer in India met de vinger.

De hele wereld zit Coca-Cola tegen

Coca-Cola ging er lang vanuit dat het lokale tegenvallers kon opvangen door wereldwijd actief te zijn, maar nu blijkt het op zowat alle belangrijke markten tegen te zitten. “Een ongunstige samenloop van omstandigheden”, aldus topman Muhtar Kent.


Zo merkt Coca-Cola in de VS stilaan de invloed van de strijd tegen obesitas. In New York wordt bijvoorbeeld de omvang van de drinkbekers met suikerhoudende frisdranken gelimiteerd tot 480 cl in cafés, restaurants, sportzaken en bioscopen.


In Europa en China zaten dan weer de economische omstandigheden tegen. In Europa was er een daling van de omzet met 4%, en in China was er dan wel een toename met 4%, maar dat was vooral door het aantrekken van de verkoop van fruitsappen en waters. In India trok de omzet slechts 1% aan wegens de impact van vroege en hevige moessonregens.


Omzet en winst gedaald

Alles samen trok het volume aan verkochte frisdranken in het voorbije kwartaal met 1% aan. In omzet was er daarentegen een krimp: mede als gevolg van wisselkoersschommelingen kwam het totale verkoopcijfer 3% lager uit dan in dezelfde periode van vorig jaar.


Ook de nettowinst ging lager: Coca-Cola hield aan het tweede kwartaal een bonus van 2,67 miljard dollar of omgerekend 2 miljard euro over. Dat is 4% minder dan in dezelfde periode van 2012. Coca-Cola verwacht in de tweede jaarhelft wel beter te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.